Köper flygresenärer biljetter trots konkursrisk? En kvantitativ studie om konsumenters syn på konkursrisk i flygbranschen
Abstract
Denna studie syftar till att undersöka huruvida det finns ett samband mellan risken för
konkurs i ett flygbolag och värdet på de förbokade resorna gjorda av flygbolagens kunder. I
flygbranschen sker betalning i samband med bokning. Summan av konsumenters
förbokningar återfinns i respektive flygbolags balansräkning under posten förutbetalda
intäkter. Studien använder ett kvantitativt tillvägagångssätt för att undersöka
forskningsfrågan, där Altman Z-värde samt aktievolatilitet används som mått på risk för
konkurs. Datan hämtades in med hjälp av Bloomberg Terminal och urvalet begränsades till
de företag som varit börsnoterade sedan 2009 samt redovisat posten förutbetalda intäkter
separat i deras kvartalsrapporter för hela perioden. Utifrån de kriterier som satts upp för
studien begränsades urvalet till 17 flygbolag. De artiklar som ligger till grund för studiens
teorier behandlar främst riskuppfattning, risk för konkurs samt förutbetalda intäkter. Den
insamlade datan sorterades till paneldata, för att sedan ligga till grund för en multipel
regressionsanalys som användes i studien. I analysen användes det specifika kvartalet som
kontrollvariabel. Resultaten visar på att varken Altman Z-värde eller aktievolatilitet hade ett
signifikant samband med flygbolagens förutbetalda intäkter. Upptäckten ledde till slutsatsen
att konsumenter inte tar hänsyn till flygbolagens risk för konkurs i samband med bokning,
vilket var en intressant upptäckt. Att ignorera risken i ett flygbolag vid förbokning kan bli
både dyrt och tidskrävande för konsumenten.
Degree
Student essay
Other description
This report aims to analyse if there is a connection between the risk of bankruptcy of an
airline company and the amount of prebooked tickets made by the customers. In the airline
industry, booking and paying is made at the same time. The amount of prebooked tickets is
found in the airlines financial reports and is measured in the balance sheets as an unearned
revenue . The report is based on a quantitative approach, using the values reported in their
quarterly reports and historical stock data as measures of bankruptcy risks. Further, the data
was collected using Bloomberg Terminal and limited to publicly listed airline companies
from at least 2009 and companies that had their quarterly reports reported to Bloomberg
within the same timespan. With the criterias mentioned, the study was conducted using 17
airline companies. The theoretical framework mostly consist of risk perception, risk for
bankruptcy including Altman Z-score and stock volatility as well as theories about deferred
revenue. The data was sampled into panel data, thereafter the study used a multiple regression
analysis. In the regression analysis, the specific quarter was used as control variable,
consisting of 40 quarters in total. The findings was that neither the Altman Z-score nor the
stock volatility did have significance in the regression. This indicates that customers do not
consider the risk of bankruptcy when booking their tickets in advance. The conclusion is
interesting, since ignoring the risk of an airline company when prebooking for tickets might
turn out to be expensive and time consuming for the customer in the case of bankruptcy.
Keywords: Risk, Airlines, Bankruptcy, Consumer behaviour, Deferred revenue, Prepaid
airline tickets, Altman Z-score, Volatility, Financial distress
View/ Open
Date
2020-05-05Author
Hallin, Elof
Petersen, Richard
Keywords
Risk, Flygbolag, Konkurs, Konsumentbeteende, Förutbetalda intäkter, Förbokade flygresor, Altman Z-värde, Volatilitet, Finansiell stress
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
19/20:6
Language
swe