Show simple item record

dc.contributor.authorJohanhage, Maria
dc.contributor.authorHjelm, Alexandra
dc.contributor.authorJohansson, Caroline
dc.date.accessioned2020-03-06T15:03:07Z
dc.date.available2020-03-06T15:03:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63788
dc.description.abstractSyftet med studien har varit att närma sig förskollärares uppfattningar av sin pedagogiska roll i relation till barnens lek och samspel i det fysiska uterummet. Vi ville ta reda på hur förskollärare beskriver sin pedagogiska roll i relation till det fysiska uterummet och på vilket sätt deras beskrivningar skiljer sig åt i jämförelse mot vistelsen inomhus. Tanken har varit att både närma sig förskollärares individuella tankar och samtidigt fånga det som uppstår i interaktionen mellan medlemmarna i arbetslagen. För att undersöka detta användes en kvalitativ forskningsmetod bestående av fokusgruppsintervjuer. Studiens empiriska underlag har samlats in från två traditionella förskolor och en förskola med utomhusprofil som också kallas för ur och skur-förskola. Två av studiens centrala begrepp roll och social ordning används i anknytning till vårt teoretiska ramverk den symboliska interaktionismen. Det fysiska uterummet är studiens tredje centrala begrepp som används för att beskriva den miljö som barnen vistas i på förskolans gård. Med hjälp av dessa begrepp knyter vi in till de huvudsakliga mönster som framträdde analysen. Dessa delas in i avsnitten förskollärares olika roller, miljöns utformning och barnens behov. Resultatet visar att förskollärarna beskriver sin roll som flexibel och mångfacetterad och varierar utifrån barnens behov. Vid utomhusvistelse skiljer sig rollen åt i jämförelse mot inomhus och detta beror till stor del på miljöernas varierade ytor, uppbyggnad samt materialet som finns att tillhandahålla. Under fokusgruppsintervjuerna hänvisar förskollärarna återkommande till läroplanen för förskolan och betonar ofta vikten av att förhålla sig till dess skrivningar i anknytning till samtal om den pedagogiska rollen. Genomgående i studien betonas samspelet som en faktor som kan ha påverkat förskollärarnas verbala och icke-verbala handlingar under samtliga fokusgruppsintervjuer.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectförskolläraresv
dc.subjectpedagogens rollsv
dc.subjectfysiska uterummetsv
dc.subjectutevistelsesv
dc.subjectutomhuspedagogiksv
dc.subjectinomhusverksamhetsv
dc.subjectsymbolisk interaktionismsv
dc.subjectpreschoolsv
dc.subjectpracticessv
dc.subjectoutdoor educationsv
dc.title”Vilken roll? -Vi har ju olika roller.”sv
dc.title.alternativeEn intervjustudie om den pedagogiska rollen utomhussv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record