Barns delaktighet i samlingen
Ett verksamhetsinitierat utvecklingsarbete
Abstract
Samlingen är en aktivitet som i många förskolor är förgivettagen där barns delaktighet
riskerar att hamna i bakgrunden. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur
förskolläraren kan utforma samlingen så att barnen blir mer delaktiga. Frågeställningarna som
ligger till grund för studien är följande: hur kommunicerar förskollärarna med barnen under
samlingen? Hur påverkar förskollärarnas förhållningssätt i samlingen barnens delaktighet?
Och hur kan förskollärarna arbeta för att öka alla barns delaktighet i samlingen? Studien är
ett verksamhetsinitierat utvecklingsarbete som utgår från en kvalitativ forskningsansats med
inspiration från aktionsforskning. Vi använde oss av Stimulated Recall Interviews för att
samla in data som sedermera analyserades utifrån teorin om praktikarkitekturer.
Resultatet pekar på att när förskollärarna upplevde att de tappade kontrollen över samlingen
blev kommunikationen mer monologisk, och förhållningssättet grundade sig i en förväntan på
att barnen skulle sitta still och lyssna på förskolläraren. Detta resulterade i att barnens
delaktighet i samlingen blev begränsad. När förskollärarnas behov av kontroll däremot inte
var lika stort öppnades det upp för ett mer dialogiskt kommunikationsmönster, som i sin tur
möjliggjorde ett mer delaktigt förhållningssätt. Även barngruppens storlek hade en avgörande
roll för hur delaktiga barnen blev i samlingen.
View/ Open
Date
2020Author
Stjernström, Marcus
Editor
Wejrot, Andrea
Keywords
Förskola
Delaktighet
Samling
Utvecklingsarbete
Praktikarkitekturer
Stimulated Recall Interviews
Language
swe