Skolmåltider på sociala medier?
- En studie utifrån ett elevperspektiv
Abstract
Skollunchen kan var en av de viktigaste måltider för en elev, dock är det flera som väljer att
inte äta i skolrestaurangen på grund av olika anledningar. Tidigare studier påpekar att eleven
vill kunna påverka och vara delaktiga i måltidsskapandet men att de får ingen möjlighet till
att delta. Problemet är att elever och måltidspersonal har en svag kommunikation mellan
varandra och att det behövs etableras kanaler där de kan mötas. Syftet med studien är att
studera gymnasieelevers inställning till skolmaten och utforska om sociala medier kan
användas för att kommunicera skolmåltiden och få den mer integrerad i gymnasieskolan.
Studien utgår från ett elevperspektiv. En enkätstudie genomfördes med 129 gymnasieelever
från olika gymnasieskolor i Sverige. Studien innefattar även en kvantiativ innehållsanalys av
tre olika gymnasieskolor i Sverige och deras aktivitet kring skolmåltiden på sociala medier.
Innehållsanalysen visar att gymnasieskolornas aktivitet kring skolmåltiden på sociala medier
är nästintill obefintlig idag. Studien visar att eleverna vill vara delaktiga och kunna påverka
skolmåltiden, de förespråkar Instagram som det verktyget för att uppnå detta ändamålet.
Degree
Student essay
Other description
Kandidatuppsats 15 hp
Program: Kostekonomi med inriktning mot ledarskap
Vt 2019
Handledare: Anna Post
Examinator: Cecilia Magnusson Sporre
View/ Open
Date
2020-02-13Author
Röding, Anna
Sokolina, Marina
Keywords
Gymnasieelever
Skolmåltider
Sociala medier
Kommunikation
Integrerad
Language
swe