Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Linda
dc.contributor.authorJuhlin, Jonathan
dc.date.accessioned2020-01-07T08:24:08Z
dc.date.available2020-01-07T08:24:08Z
dc.date.issued2020-01-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62930
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur universitetsanställda, som blivit anställda under de senaste 12 månaderna, erfar och tolkar organisationens checklista för nyanställda, socialisationsprocessen samt lärandet på sin nya arbetsplats. Teori: Det sociokulturella perspektivet såsom det beskrivs utifrån Säljö samt att det breda begreppet socialisation beskrivs och mynnar ut i ett fokus på socialisationsprocessen och socialisationsstrategier. Begreppet praxisgemenskap utvecklas med hjälp av Lave och Wenger och begreppet self-efficacy med hjälp av Bandura. Metod: Studien genomförs med kvalitativa intervjuer med nyanställda inom ett större svenskt universitet. Resultat: Vår studie ger stöd åt att synliggöra och till viss del förklara den diskrepans som kan uttolkas mellan arbetsgivarens intentioner och den nyanställdes beskrivningar av sin arbetsintroduktion.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT19 IPS PEDG14sv
dc.subjectNyanställdasv
dc.subjectpraxisgemenskapsv
dc.subjectself-efficacysv
dc.subjectsituerat lärandesv
dc.subjectsocialisationsv
dc.title”INTRODUKTIONEN SER MER STRUKTURERAD UT PÅ PAPPER” En kvalitativ studie om nyanställdas beskrivningar av deras arbetsintroduktionsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record