Show simple item record

dc.contributor.authorBjörkman, Lina
dc.contributor.authorAdolfsson, Haidie
dc.date.accessioned2006-07-06T13:48:53Z
dc.date.available2006-07-06T13:48:53Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/627
dc.description.abstractAbstract Examinationsnivå: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet (10 p) Titel: En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för flerspråkiga elever Författare: Haidie Adolfsson och Lina Björkman Termin och år: Vårterminen 2006 Institution: Institutionen för svenska språket Handledare: Lilian Nygren – Junkin Examinator: Roger Källström Rapportnummer: VT06-1350-1 Nyckelord: Helordsinriktad undervisning, avkodningsinriktad undervisning, helordsteorin, avkodning, meningsfulla sammanhang, förförståelse Vårt syfte med examensarbetet har varit att göra en studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning och dess betydelse för flerspråkiga elever. Genom observationer och uppföljande intervjuer ville vi undersöka om och på vilket sätt en läs- och skrivundervisning utifrån denna inriktning är lämplig för flerspråkiga elever. Utifrån vårt resultat har vi dragit slutsatsen att helordsinriktad undervisning som bygger på elevernas erfarenheter och existerande språkkunskaper gynnar deras språkliga utveckling. Med de erfarenheter vi har med oss från denna undersökning kan vi i vår kommande lärargärning förhoppningsvis skapa inlärningsmiljöer som bidrar till den språkliga utvecklingen i läsning och skrivning.eng
dc.format.extent173919 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 1350-01eng
dc.subjectavkodningsinriktad undervisningeng
dc.subjectmeningsfulla sammanhangeng
dc.subjectHelordsinriktad undervisningeng
dc.subjecthelordsteorineng
dc.subjectavkodningeng
dc.subjectförförståelseeng
dc.titleEn studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för flerspråkiga elevereng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record