En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för flerspråkiga elever
Sammanfattning
Abstract
Examinationsnivå: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för
lärarprogrammet (10 p)
Titel: En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för
flerspråkiga elever
Författare: Haidie Adolfsson och Lina Björkman
Termin och år: Vårterminen 2006
Institution: Institutionen för svenska språket
Handledare: Lilian Nygren – Junkin
Examinator: Roger Källström
Rapportnummer: VT06-1350-1
Nyckelord: Helordsinriktad undervisning, avkodningsinriktad undervisning,
helordsteorin, avkodning, meningsfulla sammanhang, förförståelse
Vårt syfte med examensarbetet har varit att göra en studie om helordsinriktad läs- och
skrivundervisning och dess betydelse för flerspråkiga elever. Genom observationer och
uppföljande intervjuer ville vi undersöka om och på vilket sätt en läs- och
skrivundervisning utifrån denna inriktning är lämplig för flerspråkiga elever. Utifrån
vårt resultat har vi dragit slutsatsen att helordsinriktad undervisning som bygger på
elevernas erfarenheter och existerande språkkunskaper gynnar deras språkliga
utveckling. Med de erfarenheter vi har med oss från denna undersökning kan vi i vår
kommande lärargärning förhoppningsvis skapa inlärningsmiljöer som bidrar till den
språkliga utvecklingen i läsning och skrivning.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Björkman, Lina
Adolfsson, Haidie
Nyckelord
avkodningsinriktad undervisning
meningsfulla sammanhang
Helordsinriktad undervisning
helordsteorin
avkodning
förförståelse
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1350-01
Språk
swe