Show simple item record

dc.contributor.authorAndrén, Hilda
dc.contributor.authorFernqvist, Rebecka
dc.date.accessioned2019-10-31T12:45:03Z
dc.date.available2019-10-31T12:45:03Z
dc.date.issued2019-10-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62345
dc.description.abstractSyftet med föreliggande arbete var att utöka redan befintliga normvärden för förändring på basen av friska kontrollpersoners prestationer på testet Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) och att därmed göra de beräkningar som utförs av en så kallad Förändringsbok mer tillförlitliga också för personer under 50 år. Femtioen testpersoner i åldrarna 25-49 testades med tre månaders mellanrum. Resultaten visade mestadels marginella skillnader i förändring mellan olika åldersgrupper samtidigt som de kritiska gränsvärdena för förändring justerades något. Utökningen av normvärdena har gjort Förändringsboken mer representativ. Undersökningen påvisade emellertid större inlärningseffekter bland yngre testpersoner, varför det kan finnas anledning att dela upp Förändringsboken i (minst) två delar – en för äldre och en för yngre.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleVidareutveckling av reliabla förändringsindex för upprepade mätningar med Rey Auditory Verbal Learning Testsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record