dc.description.abstract | Abstract
Examinationsnivå: Examensarbete 10 p.
Titel: Ett nödvändigt ont? – gymnasielärares uppfattningar om bedömning och
betygssättning
Författare: Linnéa Hanson och Hans Lindholm
Termin och år: VT-06
Institution: Etnologiska institutionen
Handledare: Kerstin Lökken
Rapportnummer: VT06-1030-4
Nyckelord: Betyg, bedömning, rättvisa, makt, lärare, gymnasieskola
Betyg är av stor vikt för eleven, såväl när det gäller självkänsla som framtidsutsikter. Det är
också en betydande del av gymnasielärares yrkesutövning som en del av den vardagliga
verksamheten. Läraren som enväldig bedömare måste ha kompetens att bedöma varje enskild
elev och betygssystemet måste vara ett stöd för läraren i bedömningssituationen. Hur
fungerar detta i praktiken?
Syftet är att belysa gymnasielärares uppfattningar om bedömning och betygssättning av
elever samt deras tankar om betyg i framtiden. Intervjuer genomfördes med åtta
gymnasielärare på två gymnasieskolor i centrala Göteborg.
Efter analys av insamlat material kunde tre problemområden urskiljas. Dessa var att
betygsnivåerna inte fungerade tillfredsställande, att betygen inte ses som likvärdiga samt att
betygen brister som urvalsinstrument. En rättvis bedömning kan således inte garanteras.
Dock vidhöll informanterna att betyg, trots upplevda brister, är nödvändigt i gymnasieskolan.
Ett maktteoretiskt perspektiv antogs då betyg är en form av myndighetsutövning. Dess
disciplinerande effekt lyfts fram i uppsatsen. Vår slutsats blev att lärare måste vara medvetna
om den makt de har samt ha ett fungerande betygssystem att luta sig mot för att på ett så
korrekt sätt som möjligt kunna genomföra en rättvis bedömning. | eng |