Får barnet vara med?En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares upplevelser av barns delaktighet i socialtjänstens utredningsarbete.
Abstract
Barns rättigheter är idag en omtalad fråga i världen, och barns rätt till delaktighet
är ett väl utforskat ämne. Syftet med vår studie var att undersöka
socialsekreterares upplevelser av att arbeta för barns rättigheter till delaktighet i
utredningsarbetet. Vår ambition med studien var att skapa en förståelse kring hur
barns rätt till delaktighet kommer i uttryck i socialsekreterarnas dagliga arbete. Vi
har genom hela studien intagit ett konstruktionistiskt perspektiv då vi var
intresserade av hur socialsekreterare konstruerar barns delaktighet i
utredningsarbetet. Studien byggde på en kvalitativ metod och empirin utgjordes av
sex intervjuer med utredande socialsekreterare som var anställda inom olika barnoch
ungdomsenheter. Empirin är analyserad utifrån ett teoretiskt ramverk
bestående av teorin om barn som subjekt och aktör, Foucaults maktteori samt
Harts delaktighetstrappa. Studien visade att det fanns en generell önskan bland
utredande socialsekreterare att göra barn delaktiga. Barnets delaktighet kom i
uttryck genom att socialsekreterarna anpassade inhämtningen av information efter
barnets förutsättningar, kommunicerade information gällande utredningen till
barnet och att de tog hänsyn till barnets åsikter i utredningens slutgiltiga beslut.
Studien visade dock att socialsekreterarna stundtals uppvisade en annan syn på
barnets delaktighet där barnet hamnade i skymundan, och att de professionella var
mindre bra på att kommunicera information i den avslutande fasen av
utredningsprocessen. Det framgick också att de inte alltid tog hänsyn till barnets
åsikter i beslut. Vidare fann vi att relationen, både till barnet och dess nätverk,
samt nationella riktlinjer och arbetsplatsens förutsättningar var faktorer som kunde
begränsa respektive möjliggöra barnets delaktighet. Vi kom fram till att barnets
rätt till delaktighet påverkas av strukturella faktorer, men också av
socialsekreterarens inställning till barnet som klient. Vi konkluderade därmed att
det krävs att arbeta för barns rätt till delaktighet både på strukturell nivå och
individnivå för att stärka barnets delaktighet i socialtjänstens utredningsarbete.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2019-10-07Author
Olsen, Madeleine
Johansson, Rasmus
Keywords
barn, delaktighet, socialsekreterare, utredningsarbete
Language
swe