"Att ett trebokstavspronomen kan vara skitjobbigt" En kvalitativ studie om transpersoners erfarenheter av sångundervisning
Abstract
Transpersoner är en växande grupp i det svenska samhället och därmed är sannolikheten stor att sång- och körlärare möter transpersoner i sin yrkespraktik, men det finns än så länge ingen svensk musikpedagogisk forskning som fokuserar på transpersoners erfarenheter av sångundervisning. Den här studien syftar till att undersöka transpersoners erfarenheter av enskild sångundervisning och körsång och som metod användes semistrukturerade fokusgrupps-diskussioner. Tolv informanter deltog i studiens tre fokusgruppssamtal. Forskningsdatan analyserades sedan med hjälp av queerteoretiska perspektiv och begreppet cisnormativitet blev centralt för att synliggöra de normer som påverkar transpersoners erfarenheter i kör och enskild sångundervisning. Studiens resultat stämmer till stor del överens med det som framkommit i tidigare nordamerikansk forskning.
Informanterna är eniga om att körer kan vara en plats där de trivs i och känner sig hemma, men också en plats där traditionella könsroller återskapas och förstärks av exempelvis stämindelning, sceniskt uttryck och klädkoder, vilket kan skapa en känsla av att inte passa in eller att vantrivas i kören. I enskild undervisning har informanterna mött sånglärare som vägrar använda en elevs valda pronomen eller står handfallna för att de inte vet hur det ska undervisa en person som faller utanför de binära kategorierna (cis)man och (cis)kvinna.
Det finns inte ett enkelt svar på frågan om vilka erfarenheter transpersoner har av sångundervisning, utan erfarenheterna skiljer sig från person till person. Dock behöver musiklärare skaffa sig mer kunskap för att kunna möta elever som är transpersoner på ett inkluderande sätt. För att vara inkluderande mot transpersoner i sång- och körundervisning är det viktigt att inte förutsätta att alla kördeltagare eller sångelever passar in i cisnormen, att använda de pronomen en person föredrar och att använda ett könsneutralt språk i benämningen av stämmor och röstlägen. Att reproducera cisnormativa praktiker i kör och enskild sångundervisning kan få till följd att transpersoner slutar med att ta sånglektioner eller sjunga i kör för att de känner sig exkluderade och osynliggjorda.
Degree
Student essay