Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Martinsv
dc.date.accessioned2019-10-04T09:44:44Z
dc.date.available2019-10-04T09:44:44Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62078
dc.description.abstractSyftet med föreliggande studie är att undersöka på vilket sätt gymnasieelever samarbetar genom improvisationer i ämnet teater. Studien tar sin utgångspunkt i forskningsfrågorna: Hur drivs den sociala interaktionen framåt av elever under lärarstrukturerade improvisationer i ämnet teater, samt hur kommunicerar eleverna genom verbala medel samt med kroppen och rösten under sådana improvisationer? Den teoretiska utgångspunkten för studien är sociokulturell teori. Studiens empiri är inhämtad från både Sverige och utomlands och behandlar både improvisationsteater som verktyg och som konstform där skådespelare uppträder inför publik. Studien visar att det finns det finns ett flertal sätt som den sociala interaktionen drivs framåt och att det både sker genom samspel mellan eleverna men att det också behövs guidning och instruktioner från lärare för att stödja arbetet. För att eleverna ska lyckas driva den sociala interaktionen framåt i gestaltningsarbetet är det viktigt att de accepterar och bygger vidare på varandras förslag genom att bland annat följa strukturen “Ja och”. Genom starka förslag som innehåller specifika detaljer i både det verbala, kroppen och rösten underlättas den sociala kommunikationen vilket i sin tur leder till att interaktionen drivs framåt. Studien synliggör också ett behov av forskning som berör improvisationer i teaterundervisning då det i nuläget inte existerar någon.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleJa och... En observationsstudie om hur elever samarbetar i improvisationsteater i svensk gymnasieskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentHögskolan för scen och musiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record