Show simple item record

dc.contributor.authorBörjesson, Martin
dc.contributor.authorDjurachkovitch, David
dc.date.accessioned2006-07-05T12:25:32Z
dc.date.available2006-07-05T12:25:32Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/608
dc.description.abstractAbstract Examinationsnivå: Examensarbete 10 poäng, nya lärarprogrammet. Titel: Om klassundervisning i musik för grundskolans senare år: en kvalitativ undersökning om hur musiklärare på kommunala grundskolor i Göteborg arbetar för att skapa en bra och fungerande lärandemiljö. Författare: Martin Börjesson och David Djurachkovitch Termin och år: Vårterminen 2006 Institution: Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet (HSM) Handledare: Karin Eriksson Rapportnummer: VT06-6110-10 Nyckelord: Lärandemiljö, musik, lärare, grundskola, klassundervisning. Problem: Att skapa en bra och fungerande lärandemiljö är en av lärarens huvuduppgifter, men på grund av musikämnets fria karaktär kan detta vara svårare än i många andra ämnen. Syfte : Att få en fördjupad förståelse för hur olika musiklärare i grundskolans senare år verkar för att skapa en bra och fungerande lärandemiljö i sin undervisning. Material och Uppsatsen bygger på tidigare forskning och litteratur inom ämnet samt metod: på en undersökning i form av kvalitativa intervjuer med fem pedagoger och två experter. Resultat och I en bra och fungerande lärandemiljö i musikundervisning sker återkoppling slutsatser: till styrdokumentens intentioner. Viktigt är att pedagogen arbetar utifrån att alla elever bär med sig någon form av utvecklingsbar musikalitet. Lusten är en viktig förutsättning för att en sådan musikalitet ska kunna utvecklas, och den förebyggs av en avslappnad inställning till musiken. Informanterna arbetar i olika stor utsträckning för en bra och fungerande lärandemiljö genom att göra de fysiska behoven synliga för skolledningen. Utifrån ett personligt engagemang arbetar informanterna för att skapa en relation där eleverna känner sig sedda och respekterade. I stort var teori och informanter överens om vad som kännetecknar en bra och fungerande lärandemiljö. Det framgick dock att det finns en diskrepans mellan kursplanens intentioner och informanternas verklighet. Ett exempel var bristen på att tillgodose behovet av musikdatorer. Arbetet uppmuntrar till ett konstruktivt och innovativt tänkande gällande utveckling av den rådande lärandemiljön.eng
dc.format.extent177934 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 6110-10eng
dc.subjectlärareeng
dc.subjectklassundervisningeng
dc.subjectgrundskolaeng
dc.subjectLärandemiljöeng
dc.subjectmusikeng
dc.titleOm klassundervisning i musik för grundskolans senare år: en kvalitativ undersökning om hur musiklärare på kommunala grundskolor i Göteborg arbetar för att skapa en bra och fungerande lärandemiljö.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record