Vem där? En fallstudie om förstelärares ledarroll och ledarskap
Abstract
Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och förklara hur förstelärare på gymnasium
uppfattar sin ledarroll i förhållande till sina arbetskollegor. Vad gör de i
praktiken när de handleder sina arbetskollegor och på vilket sätt kan deras
ledarroll bidra till verksamhetens utveckling? Genom att svara på dessa frågor
vill jag även bidra med kunskap som kan hjälpa rektorer vid planering av
tillsättande av förstelärare samt öka lärares förståelse för försteläraruppdraget
och dess ledarroll.
Teori: Det dramaturgiska perspektivet, situationsbetingad ledarskapsteori och det
tjänande ledarskapet.
Metod: En kvalitativ metod baserad på semi-konstruerade intervjuer.
Resultat: Från studien framkommer det att förstelärarrollen är rik och diversifierad.
Analysen visar att förstelärarrollen vare sig kan beskrivas eller förklaras på ett
entydigt sätt. Förstelärares ledarskap är horisontellt genom att förstelärare är
tillgängliga för sina arbetskollegor och leder genom att tjäna andra. Förstelärare
bidrar till verksamhetens utveckling genom att de i egenskap som mellanledare,
snabbt kan fånga upp och möta de förändringar som sker i den dagliga
verksamheten. Slutligen bidrar förstelärare med alternativ till hierarkiska
modeller av ledarskap och skapar förutsättningar för nya mötesformer i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-02-07Author
Zellweger, Oliver
Keywords
det dramaturgiska perspektivet
det tjänande ledarskapet
förstelärare
mellanledare
situationsbetingad ledarskapsteori
Language
swe