Show simple item record

dc.contributor.authorBengtsson, Carolina
dc.contributor.authorNilsson, Johanna
dc.contributor.authorLindqvist, Sandra
dc.date.accessioned2019-02-07T09:17:45Z
dc.date.available2019-02-07T09:17:45Z
dc.date.issued2019-02-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58957
dc.description.abstractSyfte: Att undersöka unga mäns upplevelser, uppfattningar och erfarenheter kring identitetsskapande och självpresentation på Instagram Teori: Identitetsteori, Symbolisk interaktionism, Sociala jämförelse teori Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer Material: Fyra semistrukturerade fokusgruppsintervjuer á 16 personer totalt Resultat: Studien fastslår att unga män använder Instagram för att följa vänner, kändisar och profiler men även i syfte att presentera en idealbild av sig själv i form av marknadsföring. Unga mäns användning skiljer sig åt där vissa tycks vara mer frekventa användare än andra. Unga män beskriver sitt användande genom att följa ideal och normbilder och tar avstånd till vad som anses vara kvinnligt kodad användning. Resultatet visar att det finns ett flertal likheter mellan kvinnor och mäns användning av Instagram vilket befäster att användningen inte tycks vara olika bland könen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMKVC1060sv
dc.subjectIdentitetsskapande, Instagram, sociala medier, självpresentation, unga män, online, offline, symbolisk interaktionism, sociala jämförelse teorin, välbefinnande, psykisk ohälsasv
dc.titleSjälvförverkligande - På ett manligt sätt. En kvalitativ studie om unga mäns identitetsskapande och självpresentation på Instagramsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record