dc.contributor.author | Linder, Isabella | |
dc.date.accessioned | 2019-01-31T12:35:08Z | |
dc.date.available | 2019-01-31T12:35:08Z | |
dc.date.issued | 2019-01-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/58827 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Sedan räkenskapsåret 2017 är det obligatoriskt för större svenska
företag att redovisa en hållbarhetsrapport. Syftet med lagkravet var att öka öppenheten för att
stärka intressenternas förtroende för redovisningen och få de hållbarhetsrapporter som företag
inom Europa presenterar att nå samma höga nivå. Lagkravet har dock kritiserats för att vara
för vagt och sakna verkningsfulla tillsyns- och sanktionsmöjligheter. Därmed blir det
intressant att undersöka hur lagkravet har påverkat svenska företags hållbarhetsrapporter.
Eftersom lagkravet bara har funnits i ett år har företagen inte haft lång tid på sig att anpassa
sig till lagkravet och det kan vara svårt att mäta dess fulla effekt. Därmed är det intressant att
utveckla en modell som kan användas även om några år för att se om lagkravet bidragit till
ytterligare förändringar.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur lagändringen (SFS 2016:947), som kräver att
större svenska företag redovisar en hållbarhetsrapport, har påverkat rapporteringen av
väsentlig hållbarhetsinformation i svenska företag som är verksamma inom modebranschen.
Syftet är även att utveckla och anpassa CONI-modellen för att göra det möjligt att genomföra
samma eller en liknande studie igen.
Metod: CONI-modellen har reviderats för att möjliggöra en undersökning av väsentlig
hållbarhetsinformation i modebranschen. I studien granskas svenska företag som är
verksamma inom modebranschen och omfattas av det svenska lagkravet av att redovisa en
hållbarhetsrapport enligt 6 kap 10 § ÅRL. Dessa företags hållbarhetsrapporter för år 2016 och
2017 granskas.
Resultat och slutsatser: Undersökningen visar att de företag som tidigare har redovisat en
hållbarhetsrapport lämnar en rapport år 2017 som är mer omfattande än den rapporten de
lämnade referensåret 2016. Däremot har nivån på informationen, som utvärderats enligt
CONI-modellens andra steg, inte blivit högre. De företag som aldrig tidigare redovisat en
hållbarhetsrapport har visat två olika förhållningssätt till lagkravet, ett företag strävar efter att
uppfylla lagkravet på ett bra sätt medans de två andra nästintill ignorerar kravet.
Förslag till fortsatt forskning: CONI-modellen har reviderats för att göra det möjligt att
granska hur företag som är verksamma inom modebranschens hållbarhetsrapporter har
påverkats av lagkravet, mitt förslag till fortsatt forskning är att samma studie genomförs igen
om några år då lagkravet kan ha fått större genomslagskraft. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 18-19-3 | sv |
dc.subject | Prop. 2015/16:193, Direktiv 2014/95/EU, hållbarhetsrapport, väsentlighet, lagkrav på hållbarhetsredovisning, CONI-modellen. | sv |
dc.title | Vad händer med väsentlig information när det blir obligatoriskt att redovisa en hållbarhetsrapport? En studie av redovisning för hållbarhet i stora svenska modeföretag | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |