Faktorer som påverkar implementeringen av individuella utvecklingsplaner.
Abstract
Bakgrund och syfte
Vi har tidigare under vår utbildning gjort ett fördjupningsarbete om den praktiska tillämpningen av individuella utvecklingsplaner (IUP) på tre särskolor. Undersökningen visade bland annat att det fanns skillnader mellan skolorna i hur man tolkade de statliga riktlinjerna. Dessa olikheter väckte vårt intresse för att undersöka vilka faktorer som påverkar införandet av IUP. Syftet med arbetet blev därför att undersöka implementeringen av IUP på nationell och lokal nivå.
Metod
Insamlandet av data har skett med hjälp av kvalitativa forskningsintervjuer. Undersökningsgruppen bestod av sex pedagoger; rektor, lärare och förskollärare på tre skolor. Det bearbetade materialet redovisades och sammanfattades med utgångspunkt i våra intervjufrågor. Vi har kontaktat personal på skolutvecklingsenhet och skolverket för att få information om vilka dokument som ligger till grund för de allmänna råden för IUP.
Resultat
Resultatet av vår studie visade att faktorer som påverkade hur implementeringen av IUP har genomförts var beroende av rektors inställning och initiativförmåga till utvecklingsarbetet. Förändringsarbeten har inte sett likadant ut på alla skolor, detta beror bland annat på att skolorna har olika förutsättningar och behov men också på de olika skolkulturerna. Alla skolor i undersökningen anser att de statliga riktlinjer som föregått införandet har varit och är alltför oklara.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Skantz, Magnus
Golinski-Willén, Maria
Keywords
Individuella utvecklingsplaner
implementering
statlig styrning
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-48
Language
swe