Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Jessica
dc.contributor.authorOddeby, Linda
dc.date.accessioned2006-06-29T08:53:53Z
dc.date.available2006-06-29T08:53:53Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/584
dc.description.abstractAbstract Titel: Barnlitteraturens möjligheter att stimulera elevernas läsutveckling Författare: Jessica Andersson & Linda Oddeby Arbetets art: Examensarbete 10p. Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Antal sidor: 40 Handledare: Rigmor Lindö, IPD Examinator: Britt-Marie Apelgren Rapport nr: VT06-2611-36 Syfte Syftet med vårt examensarbete är att undersöka olika didaktiska modeller och förhållningssätt där man använder barnlitteraturen som läromedel för de yngsta barnen i grundskolan. Vi vill undersöka hur olika forskningsteorier stödjer dessa undervisningssätt. Våra frågeställningar är: Hur kan man genom barnlitteraturen stimulera elevernas läsutveckling och utveckla dem till reflekterande läsare? Hur kan man skapa en lässtimulerande miljö? Vilka möjligheter har barnlitteraturen att utveckla barnens läsförståelse? Hur får man eleverna att känna lusten att läsa? Hur kan man arbeta med litteraturen i undervisningen? Genomförande och Metod Undersökningen är en kvalitativ studie med en etnografisk ansats, vilket har inneburit deltagande observationer, intervjuer och anteckningar i loggbok. Då vi i framtiden kommer att arbeta med barn i de tidigare skolåren riktar sig studien mot dessa åldrar. Vi har använt oss av redigerad narrativ återgivning och har besökt tre olika skolor som alla använder litteraturen som kärnan i undervisningen. Resultat De skolor vi besökt har alla arbetat aktivt med barnlitteratur i sin undervisning. Samtliga pedagoger har en god kompetens och är mycket engagerade i sin lärarroll. Pedagogerna är även målinriktade och undervisningen de bedriver har en tydlig röd tråd. Samtliga klasser arbetar tematiskt med utgångspunkt från litteraturen i undervisningen. Gemensamt för de olika besöken var att alla betonade vikten av att samtala omkring det man läser. De har alla prioriterat en lässtimulerande miljö, där de sätter läsning, skrivning och samtal i fokus. Vi upplever att detta har en mycket positiv effekt på barnen, då alla arbetar med glädje och är mycket duktiga både på att läsa, skriva och reflektera. Föräldrarnas delaktighet i elevernas läsutveckling uppmuntras av lärarna. Samtliga skolor har även tillgång till ett rikt urval av böcker på olika nivåer, för att kunna tillfredställa allas läsintressen. Nyckelord: Läsutveckling, barnlitteratur, läsinlärning, läsförståelse och boksamtal.eng
dc.format.extent793556 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-36eng
dc.subjectläsförståelseeng
dc.subjectboksamtaleng
dc.subjectLäsutvecklingeng
dc.subjectbarnlitteratureng
dc.subjectläsinlärningeng
dc.titleBarnlitteraturens möjligheter att stimulera elevernas läsutvecklingeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record