Show simple item record

dc.contributor.authorFimmerstad, Viktoria
dc.date.accessioned2018-10-29T10:33:58Z
dc.date.available2018-10-29T10:33:58Z
dc.date.issued2018-10-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58027
dc.description.abstractSyfte: Att undersöka hur kommunikationen mellan enhetschef och undersköterskor på ett äldreboende relaterar till Göteborgs Stads chefsverktyg Feedbackverktyget, samt vilken slags feedback som upplevs av personal på äldreboendet och hur kunskapen om detta kan bidra till justeringar av chefsverktyget för att vara funktionellt för ett äldreboende. Teori: Diskursivt ledarskap som utgår ifrån att medarbetare och ledare skapar och återskapar ledarskapet genom samspel och kommunikation i vardagen. Metod: Semistrukturella intervjuer med öppna, deskriptiva frågor om undersköterskornas och chefens kommunikation dem emellan. Analysmetoden består i närläsning av intervjumaterialet utan och med Feedbackverktyget som underlag. Resultat: Det visade sig att de flesta av Feedbackverktygets grunder för att ge och ta emot feedback kan relateras till kommunikationen på äldreboendet. Dessutom uppenbarade sig ytterligare två teman i materialet: målrelaterad feedback och arbetsgruppernas självständighet gentemot chefen vilket påverkar arbetet med feedback. Chefen som deltog i studien visade sig vara en av medarbetarna omtyckt visionär som med kommunikation vill förändra och förbättra miljön på äldreboendet. Resultatet av analysen bidrog till flera förslag på justeringar av Göteborgs Stads Feedbackverktyg så att det bättre kan passa äldreomsorgen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectkommunikativt ledarskapsv
dc.subjectfeedbacksv
dc.subjectorganisationskommunikationsv
dc.subjectäldreomsorgensv
dc.subjectdiskursivt ledarskapsv
dc.titleFeedback i chefens kommunikation – principer och praktik. En studie av ett chefsverktyg för kommunikativa ledare och upplevd feedback bland undersköterskor på ett äldreboende i Göteborgsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record