Show simple item record

dc.contributor.authorBrockmar, Carina
dc.contributor.authorRikner, Susanne
dc.date.accessioned2006-06-29T07:27:53Z
dc.date.available2006-06-29T07:27:53Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/575
dc.description.abstractGÖTEBORGS UNIVERSITET Institutionen för pedagogik och didaktik ABSTRACT Titel: Fritidspedagogen som försvann eller Vem bryr sig om fritids? Författare: Carina Brockmar, Susanne Rikner Handledare: Mikael Nilsson Examinator: Owe Stråhlman Typ av arbete: Examensarbete 10 p Program och kurs: Lärarprogrammet med inriktning mot yngre åldrar, LAU 350 Antal sidor: 26 Datum: 5 juni, 2006 _________________________________________________________________________ Inledning: Fritidshemmet och fritidspedagogerna har ställts inför stora förändringar de senaste femton åren. Lärarutbildningen har också förändrats och få studenter väljer inriktning mot yngre åld-rar och fritidshem. Vi ville veta mer om hur det blivit så här och varför fritidshemmet blivit så osynligt i utbildningarna. Syfte: Syftet med examensarbetet är att sätta fokus på fritidshemmet och läraren med inriktning mot fritidshem samt ställa utvecklingen i utbildningen i relation till situationen ute i arbetslivet. Vi vill problematisera resultatet av utvecklingen och undersöka om utvecklingen är önskvärd eller beror på okunskap. Metod: Vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer och litteraturstudier som metod Resultat: Intervjuerna uttrycker och bekräftar vår oro inför utvecklingen. Kunskapen om yrket och verksamheterna är låg. Litteraturen bekräftar att det är skolan som gjort de största vinsterna av utvecklingen, då fritidshemmen integrerats i skolan och samverkan utvecklas mellan verk-samheterna. Många utttrycker ett ”osynliggörande” av yrkesidentitet och verksamhet. Konse-kvenserna av de dubbla yrkesrollerna som pedagogerna mot yngre åldrar skulle få är dåligt belyst, och resultatet av förändringarna i utbildningen tenderar att sänka statusen på dessa inriktningar. Diskussion: Vår oro inför yrkets framtid och verksamheten fritidshem har genom litteraturstudier och in-tervjuer bekräftats. Skolans kultur dominerar kunskapssyn samt ofta även verksamhet och pedagoger i fritidshem efter fritidshemmets integration i skolan. Kunskapen om verksamheten och yrket är lågt både hos studenter såväl som lärarutbildare och allmänhet. Kunskapen om och användningen av styrdokumentet Allmänna råd för fritidshem är låg. Mer kunskap behövs om vad som går förlorat i den utveckling som nu sker. Sökord: Fritidshem, fritidspedagog, Lärare med inriktning mot yngre åldrar, Allmänna råd för fritids-hem, fritidspedagogikeng
dc.format.extent404937 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-27eng
dc.subjectLärare med inriktning mot yngre åldrareng
dc.subjectfritidspedagogikeng
dc.subjectFritidshemeng
dc.subjectfritidspedagogeng
dc.subjectAllmänna råd för fritids-hemeng
dc.titleFritidspedagogen som försvann eller Vem bryr sig om fritids?eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record