dc.contributor.author | Brockmar, Carina | |
dc.contributor.author | Rikner, Susanne | |
dc.date.accessioned | 2006-06-29T07:27:53Z | |
dc.date.available | 2006-06-29T07:27:53Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/575 | |
dc.description.abstract | GÖTEBORGS UNIVERSITET
Institutionen för pedagogik och didaktik
ABSTRACT
Titel: Fritidspedagogen som försvann eller Vem bryr sig om fritids?
Författare: Carina Brockmar, Susanne Rikner
Handledare: Mikael Nilsson
Examinator: Owe Stråhlman
Typ av arbete: Examensarbete 10 p
Program och kurs: Lärarprogrammet med inriktning mot yngre åldrar, LAU 350
Antal sidor: 26
Datum: 5 juni, 2006
_________________________________________________________________________
Inledning:
Fritidshemmet och fritidspedagogerna har ställts inför stora förändringar de senaste femton åren. Lärarutbildningen har också förändrats och få studenter väljer inriktning mot yngre åld-rar och fritidshem. Vi ville veta mer om hur det blivit så här och varför fritidshemmet blivit så osynligt i utbildningarna.
Syfte:
Syftet med examensarbetet är att sätta fokus på fritidshemmet och läraren med inriktning mot fritidshem samt ställa utvecklingen i utbildningen i relation till situationen ute i arbetslivet. Vi vill problematisera resultatet av utvecklingen och undersöka om utvecklingen är önskvärd eller beror på okunskap.
Metod:
Vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer och litteraturstudier som metod
Resultat:
Intervjuerna uttrycker och bekräftar vår oro inför utvecklingen. Kunskapen om yrket och verksamheterna är låg. Litteraturen bekräftar att det är skolan som gjort de största vinsterna av utvecklingen, då fritidshemmen integrerats i skolan och samverkan utvecklas mellan verk-samheterna. Många utttrycker ett ”osynliggörande” av yrkesidentitet och verksamhet. Konse-kvenserna av de dubbla yrkesrollerna som pedagogerna mot yngre åldrar skulle få är dåligt belyst, och resultatet av förändringarna i utbildningen tenderar att sänka statusen på dessa inriktningar.
Diskussion:
Vår oro inför yrkets framtid och verksamheten fritidshem har genom litteraturstudier och in-tervjuer bekräftats. Skolans kultur dominerar kunskapssyn samt ofta även verksamhet och pedagoger i fritidshem efter fritidshemmets integration i skolan. Kunskapen om verksamheten och yrket är lågt både hos studenter såväl som lärarutbildare och allmänhet. Kunskapen om och användningen av styrdokumentet Allmänna råd för fritidshem är låg. Mer kunskap behövs om vad som går förlorat i den utveckling som nu sker.
Sökord:
Fritidshem, fritidspedagog, Lärare med inriktning mot yngre åldrar, Allmänna råd för fritids-hem, fritidspedagogik | eng |
dc.format.extent | 404937 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | vt06 2611-27 | eng |
dc.subject | Lärare med inriktning mot yngre åldrar | eng |
dc.subject | fritidspedagogik | eng |
dc.subject | Fritidshem | eng |
dc.subject | fritidspedagog | eng |
dc.subject | Allmänna råd för fritids-hem | eng |
dc.title | Fritidspedagogen som försvann eller Vem bryr sig om fritids? | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.svep | other | eng |