Lek och lär med Sapere
En intervjustudie om erfarenhet av Saperemetoden i förskolan
Abstract
Förskolor är en grund till barnens lärande och många barn intar flera måltider under en dag i förskolan. Det är därför viktigt att förskolor serverar näringsriktiga måltider som främjar barnens utveckling. Inom måltidspedagogik är Saperemetoden inräknad och med metoden kan barnen få uttrycka sig mer i ord och vara merkreativa
Syftet med denna studie är att undersöka yrkesutövarnas erfarenhet av Saperemetoden i förskolan. Forskningsdesignen utgörs av fallstudier med ett urval bestående av målinriktat urval och snöbollsurval. Datainsamlingen utfördes genom elva stycken telefonintervjuer och en direkt intervju. Analysprocessen består av en jämförande textanalys för att besvara syfte och frågeställningarna.
Resultatet i denna studie visar att metoden kan tillämpas på olika kreativa sätt inom förskolan. Saperemetoden har en gynnsam effekt på barnen men även på föräldrarna. Barnen har dessutom haft en påverkan på familjens grönsakskonsumtion på hemmaarenan. Resultatet visar även att användandet av Saperemetoden inom förskolan går att väva in i läroplanen. Saperemetoden kan förena kök och pedagoger, genom att ett samarbete skapas. Råd till framtids utövare inom förskolan är att börja i en liten skala och våga experimentera. Diskussionen i denna studie öppnar upp för många intressanta aspekter inom ämnet barn och måltid.
Degree
Student essay
Other description
Kandidatuppsats 15 hp
Program: Kostekonomi med inriktning mot ledarskap
Nivå: Grundnivå
Handledare: Mia Prim
Examinator: Hillevi Prell
Antal sidor: 24
Termin/år: Vt2018
View/ Open
Date
2018-08-16Author
Larsson, Malena
Södersten, Louise
Keywords
Saperemetoden
neofobi
måltidspedagogik
sinnen
förskola
Series/Report no.
VT18-19
Language
swe