Att stå på egna ben. En kvalitativ studie om musiklärares olika positioner inom musikläraryrket
Abstract
Denna studie undersöker fem musiklärares bild av sin utbildning och yrkespraktik för att analysera vilka möjliga positioneringar som konstrueras inom musikläraryrket. Utgångspunkten för analysen av resultatet är ett socialkonstruktionistiskt perspektiv inom vilket sociala interaktioner antas existera inom sociala ramverk för vad som är tillåtet. Datainsamlingen har skett via halvstrukturerade forskningsintervjuer med fem informanter som alla är verksamma musiklärare på två gymnasieskolor i södra Sverige. Analysen av data har genomförts med diskurspsykologi som metod för att undersöka vilka positioner som konstrueras och hur dessa konstruktioner och
positioneringar förstärks inom informanternas utsagor.
Resultatet av studien visar på hur den egna erfarenheten anses påverka musiklärarnas yrkespraktik och identifierar fyra möjliga växelverkande positioneringar inom musikläraryrket. De fyra positioneringarna benämns inom resultatet som Den självständiga läraren, Den fullkomliga läraren, Den
sociala läraren och Den traditionella läraren. Positionerna bygger på de gemensamma inställningar och värderingar till musikläraryrket som uttrycks i de fem intervjuerna, och bör därför betraktas som små och lokalt producerade konstruktioner.
Degree
Student essay