Varför bli operationssjuksköterska? En enkätstudie
Why become a surgical nurse? A questionnaire study
Abstract
Bakgrund: Antalet yrkesverksamma operationssjuksköterskor har minskat de senaste åren i förhållande till befolkningen vilket fått negativa konsekvenser för vården och samhället. Detta trots att många sjuksköterskor väljer att specialistutbilda sig. Det finns studier om operationssjuksköterskors situation på sin arbetsplats och varför operationssjuksköterskor väljer att säga upp sig men få studier om vad som motiverar sjuksköterskor att specialistutbilda sig. Det tycks alltså finnas ett glapp mellan blivande operationssjuksköterskors förväntningar på yrket och den verklighet som faktiskt möter dem. Målet med den här studien är att undersöka vad som får sjuksköterskor att specialistutbilda sig och vilka förväntningar de har på sitt kommande yrke och därmed göra yrket mer attraktivt i framtiden.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad som får sjuksköterskor att specialistutbilda sig till operationssjuksköterskor och vilka förväntningar de har på yrket.
2
Metod: Enkätstudie med kvantitativ ansats. En enkät med 20 frågor skickades till 25 personer som läser till operationssjuksköterska. 20 av personerna valde att delta. Datan analyserades med IBM SPSS Statistics 25 Data Editor.
Resultat: Det som främst motiverar studiedeltagarna till att specialistutbilda sig är arbetsuppgifterna och att utvecklas inom professionen.
Slutsatser: Deltagarna i studien är motiverade till att specialistutbilda sig. De ser fram emot att utvecklas och hoppas att få högre lön på sikt. Tidigare studier visar att stress och hög arbetsbelastning är orsaker till att operationssjuksköterskor säger upp sig, och därmed dras slutsatsen att operationssjuksköterskeyrket kanske är mer stressigt och tyngre och än vad studenterna först tror. I och med yrkets dåliga löneutveckling ges heller ingen bekräftelse på den professionella utvecklingen. Dessutom kan det uppstå en rad hinder för en lyckad transition.
Degree
Student essay
Other description
Background: The number of professionally active surgical nurses has decreased in recent years in relation to the population, which has had negative consequences for healthcare and society. This even though many nurses choose to further educate themselves to become specialists.
Previous studies seek to understand the professional situation of active surgical nurses at their workplace and why they choose to quit, but there are few studies about what motivates nurses to become specialists. There seems to be a gap between the nurse's expectations of the profession and the reality that they’re faced with on the job. Our goal with this study is to investigate what motivates nurses to become specialists and what expectations they have in their future occupation, which will help us understand how to make the profession more attractive in the future.
Aim: The purpose of this study is to investigate what motivates nurses to further their education and become surgical nurses and what expectations they have for the profession. Method: Survey with a quantitative approach. A questionnaire with 20 questions was sent to 25 people who study to become surgical nurses. 20 of these people decided to participate. The data was analyzed with IBM SPSS Statistics 25 Data Editor.
Result: The main factors that motivate the participants are the job duties and professional development.
Conclusions: The participants are motivated to further their education. They ́re looking forward to grow in their profession and to eventually receive increased salaries. Previous research has reported that stress and the amount of workload are reasons for surgical nurses to quit their job, this leads to the conclusion that perhaps the job as a surgical nurse is more demanding than students anticipate. Since the salary development of the profession is low no acknowledgement for professional development is given. Obstacles may also emerge for a successful transition.
View/ Open
Date
2018-07-10Author
Karlsson, Linnea
Saibi Fernandez, Eliana
Keywords
Operating room nurse
work expectations
professional development
work environment
salaries
Language
swe