DEVINER, RÉSUMER OU PRÉDIRE? Une étude sur les stratégies de lecture et leur rapport avec une épreuve de compréhension écrite en français chez un groupe de collégiens suédois
Abstract
Uppsatsens syfte är att visa ett exempel på förhållandet mellan läsförståelse av en fransk text och de
lässtrategier som en grupp åttondeklassare använder. Våra forskningsfrågor är: vilka strategier
använder eleverna när de läser på franska? och vilka samband finns det mellan lässtrategier och
läsförståelse? Den teoretiska ramen består av litteratur om olika lässtrategier, skillnader mellan starka
och svaga läsare samt läsförståelse på ett främmande språk. Till datainsamlingen används en enkät med slutna frågor som analyseras tillsammans med resultaten
från ett läsförståelsestest. Resultatet indikerar att eleverna föredrar sju strategier vilka används i större
utsträckning. Studien visar också kopplingar mellan användningen av lässtrategier och goda resultat på
läsförståelsestestet. De duktiga eleverna bemästrar mer utvecklade strategier, använder ett större antal
strategier och varierar dem mer än de svaga eleverna. Dessutom särskiljer en elev sig från de andra i
gruppen genom att ha en högre läsförståelsenivå och den enda som erhållit ett A på provet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-06-18Author
Broman Roux, Mia
Keywords
franska
stratégies de lecture
lecture
compréhension écrite
français
langues étrangères
FLE
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats, franska
SPL 2018-007
Language
fra