ALL REKLAM ÄR RIKTAD REKLAM En kvalitativ studie om företags tankar om riktad reklam ur ett integritetsperspektiv
Sammanfattning
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: HT2017
Handledare: Marie Grusell
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 49
Antal ord: 19 277
Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning om riktad reklam,
personalisering och integritet.
Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer.
Material: Fem stycken kvalitativa forskningsintervjuer med marknadschefer eller liknande på företag inom detaljhandeln
Resultat: Studiens resultat visar att informanterna har en samsyn på vad riktad reklam är, samt vad dess för- och nackdelar är. Två idealtyper har identifierats; de som enbart
använder digitala medier i sina reklaminsatser och de som kombinerar digitala och traditionella medier. Med utgångspunkt i idealtyperna skiljer sig informanternas syn på var den riktade reklamen förekommer samt hur de själva använder sig av den.
Ingen av informanterna riktar dock reklamen snävare än till vissa segment. Gällande den personliga integriteten är det ingen av informanterna som kan se att deras egna
reklaminsatser kan vara integritetskränkande, däremot kan de se att andra aktörer möjligen missköter informationen de har om sina kunder. Personlig integritet är viktigt för informanterna, men något av en icke-fråga när det kommer till deras eget arbete. Detta då de anser att de inte har någon känslig information om sina kunder.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018-02-13Författare
Törnqvist, ida
Nyckelord
Riktad reklam, personalisering, integritet, riktad marknadsföring, digitalisering, reklam Syfte: Syftet med studien är att undersöka företags förhållningssätt till riktad reklam och personlig integritet.
Serie/rapportnr.
C1033
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig postRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
EN UNDERFÖRSTÅDD ÖVERENSKOMMELSE - En kvalitativ studie om två generationers attityder till riktad reklam ur ett integritetsperspektiv
Kenttälä, Cecilia; Svensson, Tilda; Thieme, Saga (2023-03-10)Executive summary A challenge for every digital marketing company is reaching out in the so-called “media noise”. Therefore, targeted advertising can be seen as a natural part of all social media user's everyday life. ... -
MED INTEGRITETEN SOM INSATS - En kvalitativ studie om riktad reklam på Instagram
Jerkin, Josefine; Kvist, Laura; Wohlén, Julia (2021-07-01)Syfte: Att undersöka hur äldre förhåller sig till riktad reklam på Instagram. Teori: Uses and Gratifications, attitydmodellen och Communication Privacy Management Theory, samt tidigare forskning om äldres medieanvändni ... -
ÄR REKLAMEN VÄRT DET? - En kvalitativ studie av ungdomars inställning till riktad reklam och hanteringen av deras privata information på Facebook.
Christiansson, Oscar; Ingelstam, Otis (2018-09-12)Syfte: Syftet med studien är att undersöka ungas inställning till riktad reklam på Facebook. Teori: Studiens teoretiska ramverk består av tidigare forskning och teorier om riktad reklam samt integritet. Metod: Kvalitativ ...