VAD KRÄVS FÖR ATT MÅNGFALD SKA FRÄMJA LÄRANDE OCH UTVECKLING? En kvalitativ studie om mångfalds- och inkluderingsarbete
Abstract
Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur mångfalds- och inkluderingsarbetet
bedrivs på det studerande företaget. Detta genom att identifiera och beskriva de
faktorer i organisationen som försvårar respektive underlättar
mångfaldssatsningar på arbetsplatsen. Slutligen avser denna studie till att
undersöka hur organisationen fortsättningsvis kan arbeta för att kunna integrera
ett tydligt mångfaldsperspektiv ute i verksamheten.
Teori: Mångfald, mångfaldsarbete, organisationskultur, ledarskap, förändringsarbete,
Diversity Management och kompetensförsörjning.
Metod: Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats och empiriinsamlingen har
skett genom ett antal semistrukturerade intervjuer. För att underlätta en analys
och jämförelse av materialet har intervjuerna transkriberats, kodats och
tematiserats.
Resultat: Det studerade företaget bedriver i huvudsak ett kvantitativt mångfaldsarbete då
deras mångfaldssatsning syftar främst till att öka mångfalden genom rekrytering.
Organisationen har vidare säkerställt att olika HR-processer är normkritiska och
att cheferna har ett icke-diskriminerande ledarskap. De faktorer som försvårar
mångfalds- och inkluderingsarbetet är tidsaspekten, få resurser och att cheferna
saknar utbildning i hur arbetet kan bedrivas. Faktorer som istället underlättar
mångfaldssatsningar är att organisationen har en öppenhet och ett intresse för
mångfaldsfrågor, liksom att mångfalden på arbetsplatsen skapar förutsättningar
för att arbeta med mångfaldsfrågor utifrån ett kvalitativt perspektiv.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-09-25Author
Latifi, Arbnora
Keywords
Mångfalds- och inkluderingsarbete
ledarskap
förändringsarbete
Diversity Management
kompetensförsörjning
Language
swe