dc.contributor.author | Andersson, Cecilia | |
dc.contributor.author | Rosén, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2017-08-17T07:16:10Z | |
dc.date.available | 2017-08-17T07:16:10Z | |
dc.date.issued | 2017-08-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53391 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Styrning i offentlig sektor har förändrats över tid med ett ständigt
fokus på effektivisering och rättssäkerhet. Under senare tid har granskning och kontroll fått ett
för stort utrymme i styrningen, vilket har skett på bekostnad av ett lärandeperspektiv.
Styrningen är därför i ropet av förändring och regeringen vill skapa en styrning som baseras
på lärande. Därför är det angeläget att studera om det idag finns förutsättningar för en styrning
i offentlig sektor att göra det.
Syfte: Att med hjälp av en fallstudie ge en ökad förståelse för hur en kommuns styrsystem
används idag samt se om det i användningen av styrsystemet finns tecken på lärande faktorer.
Avgränsningar: Studien undersöker endast en kommun och inom den ett mjukt område som
är hårt lagreglerat. De intervjuade avgränsas till chefer på olika nivåer inom det studerade
området. Fallstudien avser inte att mäta kommunens prestation som en konsekvens av dess
styrsystem. Begreppet lärande har avgränsats till att fokusera på fem förutsättningar kopplade
till begreppet lärande organisationer.
Metod: En fallstudie har genomförts i kommun LaD, där åtta kvalitativa intervjuer har
genomförts. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram för att få
en ökad förståelse för hur styrning används för att skapa förutsättningar för lärande.
Resultat och slutsatser: Det har identifierats både förutsättningar och hinder för lärande i hur
styrningen används i kommunen, där förutsättningarna inte anses vara tillräckliga för att
kommun LaD ska anses vara en lärande organisation.
Förslag till fortsatt forskning: För att kunna dra mer allmänna slutsatser av resultatet anses
det behövas genomföra ytterligare studier inom fler kommuner. Dessutom föreslås en
fördjupad studie där kommuner studeras utifrån fler teorier inom området lärande. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 16-17-45 | sv |
dc.subject | Styrning, lärande, offentlig sektor, kommun, fallstudie | sv |
dc.title | Hur styrning påverkar förutsättningar för lärande -en fallstudie av kommun LaDs styrning | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |