Om att marknadsföra ekologiska livsmedel – Hur matbutiker kan öka försäljningen av ekologiska livsmedel baserat på vilka produktegenskaper som är viktiga för konsumenten
Abstract
Att konsumtionen av ekologiska livsmedel fortsätter öka är essentiellt ur miljösynpunkt.
Försäljning har i många år växt, men en markant inbromsning i tillväxttakten har nu skett.
Matvarubutikerna har en viktig roll i utvecklingen av den ekologiska livsmedelsmarknaden, de
fungerar som grindvakter för hela kedjan och har en stor möjlighet att påverka. Med detta i
åtanke syftar följande rapport till att finna vägar för matvarubutiker att via marknadsföring öka
försäljningen av ekologiska livsmedel. Det här görs genom att studera vilken produktegenskap
konsumenten har som grund för köp av ekologiska livsmedel och vilken som begränsar
ytterligare köp.
Frågeställningen besvaras genom en sammankoppling av en kvantitativ enkätstudie i
kombination med sekundärdatastudier och teorier om produktegenskaper och marknadsföring.
Vidare visar empirin att det är produktegenskapen märkning som främjar ekologiska
livsmedelsköp medan pris är hämmande. För att nyttja och överbrygga egenskaperna
presenteras ett antal förslag. Några av dessa är ökad information, främja ansvarsfull konsumtion
och påverka konsumenten genom sociala normer.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-07-06Author
Börjesson, Elsa
Borg, Jenny
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
16/17:2
Language
swe