Vad sa du? En litteraturöversikt över sjuksköterskans kommunikation utifrån användandet av CRM inom akutsjukvård
What did you say? A literature review on nurses’ communication based on the use of CRM in emergency care
Abstract
Bakgrund: Inom akutsjukvåden förekommer många olika sorters former av kommunikation
som en sjuksköterska behöver kunna hantera. Kommunikationsfel uppstår många gånger på
akutmottagningar när stress, personalbrist, stökig arbetsmiljö och otillräcklig tid blir en del av
sjuksköterskans arbetsdag. För att kommunikationen ska förbättras behöver ett gott samarbete
i vårdteamet utvecklas. Genom användandet av Crew Resource Management (CRM), som är
ett kommunikationsverktyg kan samarbete och kommunikation påverkas positivt.
Omvårdnadsteoretikern Virginia Henderson menade att kommunikation kan leda till
förbättrad omvårdnad och att sjuksköterskan på så vis kan utveckla en relation med patienten.
När patienten ses som en självklar del i vårdteamet blir de också mer delaktig i sin vård.
Syfte: Beskriva sjuksköterskans kommunikation vid användandet av CRM inom
akutsjukvården. Metod: Datainsamling gjordes utifrån en induktiv forskningsansats via två
databaser och resulterade i tolv valda artiklar för analys efter kvalitetsgranskning. En
manifest innehållsanalys utfördes vilket resulterade i tre teman och tillhörande subteman.
Resultat: Teman som framkom var: “Att använda tydlig kommunikation vid användandet av
CRM”, “Sjuksköterskans kommunikation i vårdteamet” och “Ökad säkerhet för patienten”. I
akutsjukvården finns det faktorer som påverkar kommunikationen positivt och negativt.
Användandet av CRM kan motverka de negativa faktorerna och göra kommunikationen mer
välfungerande. Samarbetet i ett vårdteam tillsammans med patienten ökar vid användandet av
CRM. Utifrån användandet av CRM bör ledarrollen tilldelas sjuksköterskor om de besitter
störst kunskap och erfarenhet i vårdteamet. Tydlig kommunikation och sjuksköterskans
ökade arbetskompetens har positiva effekter på patientsäkerheten. Konklusion/Implikation:
CRM förbättrar sjuksköterskans kommunikation och ökar patientsäkerheten. Synen på
sjuksköterskans yrkesroll förbättras vilket gör att sjuksköterskor i större grad vågar göra en
“speak-up” vid risk för patientfara. Utifrån resultatet fanns det implikationer att CRM borde
användas inom fler områden än akutsjukvård.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-07-03Author
Jonsson, Michaela
Järventausta, Sandra
Keywords
Crew Resource Management
Teamwork
Kommunikation
Sjuksköterska
Akutmottagning
Patientsäkerhet
Akutsjukvård
Language
swe