Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Anna
dc.contributor.authorPöllä, Anna
dc.date.accessioned2017-06-30T11:58:31Z
dc.date.available2017-06-30T11:58:31Z
dc.date.issued2017-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52868
dc.description.abstractBakgrund: Antalet sökande patienter ökar ständigt per år på Sveriges akutmottagningar vilket leder till långa väntetider. När patienterna anländer till akutmottagningen förväntar de sig att snabbt bli undersökta av läkare och få sina symtom lindrade. Som arbetade sjuksköterska på en akutmottagning möter man dagligen olika patientgrupper som inkommer med varierande akuta symtom. Syfte: Att identifiera patienters förväntningar samt upplevelser av omhändertagandet på en akutvårdsmottagning för att sjuksköterskan ska kunna ge information och därmed öka patientens möjlighet till förståelse av att vårdas på en akutmottagning. Metod: Studien är genomförd som en systematisk litteraturstudie där 12 artiklar publicerade i Pubmed och Cinahl har granskats och sammanställts. Efter att ha analyserat datan har det bildats fyra huvudkategorier och fem underkategorier. Resultat: I resultatet framkommer det att patienter förväntar sig kortare väntetider än vad den verkliga situationen är. Om patienterna upplevde att de fick en god kontakt med sjuksköterskan och fick vara delaktiga i sin egna vård betygsattes upplevelsen som förbättrad. Att som patient även erhålla information gällande hur länge de skulle få vänta på akutmottagningen var något som värdesattes högt. Slutsats: Den främsta förväntningen som patienterna hade av att vårdas på en akutmottagning var om deras kommande väntetid, de förväntade sig att den skulle vara kortare. Att som sjuksköterska erhålla ett personcentrerat förhållningssätt och kommunicera väl med patienten har visat sig påverka patienternas upplevelse positivt. Därav har akutmottagningssjuksköterskan en betydande roll för att patienterna ska få så god information och undervisning gällande deras vistelse på akutmottagningen. Vidare forskning är av relevans för att kunna förbättra upplevelsen av att vårdas på en akutmottagning och i rimlig mån kunna förverkliga patienternas förväntningar gällande den rådande situationen på en akutmottagning.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectAkutmottagningsv
dc.subjectförväntningarsv
dc.subjectupplevelsersv
dc.subjectbehandlingsv
dc.titleStämmer patientens förväntningar överens med upplevelsen? -Omhändertagandet på en akutmottagningsv
dc.title.alternativeDoes patients expectaitions match with the experinces? -Being treated in the emergency department.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record