dc.contributor.author | Johansson, Emma | |
dc.date.accessioned | 2017-06-20T09:25:37Z | |
dc.date.available | 2017-06-20T09:25:37Z | |
dc.date.issued | 2017-06-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/52619 | |
dc.description | Specialarbete, SSA136, 15hp Ämne: Svenska som andraspråk Termin: VT 2017 Handledare: Sofie Johansson | sv |
dc.description.abstract | Den här uppsatsen undersöker läsbarhet ur ett andraspråksperspektiv med fokus på ordförråd. Studien tittar på om ordförrådet i boken Om Sverige är anpassat till nyanlända läsare, på hur stort ordförråd man behöver för att tillägna sig texten och på när man som inlärare kan förväntas ha tillförskaffat sig ett sådant ordförråd. I ett vidare perspektiv vill studien visa på hur man med hjälp av lexikal profil och ordvariation kan bedöma en texts lämplighetsgrad i relation till läsarens språkkunskaper Med hjälp av de kvantitativa textanalysmåtten lexikal profil och ordvariation undersöks bokens ordförråd med fokus på antal vanliga och ovanliga ord samt ordförrådets storlek. Denna undersökning sätts sedan i relation till den Gemensamma europeiska referensramen för språks (CEFR) riktlinjer för andraspråksinlärande. Studien tittar på hur stort ordförråd man kan förväntas ha på de olika CEFR-nivåerna samt på hur många timmar som en inlärare förväntas behöva studera ett språk för att nå de olika färdighetsnivåerna. Undersökningen visar att det krävs ett betydande ordförråd även för att kunna läsa material som betecknas som lättläst och att det inte är möjligt för en nyanländ person vars språkkunskaper motsvarar CEFR-nivå A2 eller lägre att läsa boken Om Sverige utan mycket stor stöttning från lärare. Det behövs ett betydligt större ordförråd än man kan tillförskaffa sig på nybörjarnivå för att obehindrat kunna läsa och förstå texten. Enligt Förordning om samhällsorientering skall samhällsorienteringen i möjligaste mån ges på deltagarnas modersmål. Undersökningen visar att detta är mycket viktigt, då nyanlända på grund av sitt begränsade ordförråd inte kan ta del av det svenska materialet på ett tillfredsställande sätt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | lexikal profil | sv |
dc.subject | ordvariation | sv |
dc.subject | CEFR | sv |
dc.subject | kvantitativ analys | sv |
dc.subject | ordförråd | sv |
dc.subject | läsbarhet | sv |
dc.subject | läsförståelse | sv |
dc.subject | nyanlända | sv |
dc.subject | samhällsorientering | sv |
dc.title | Om Sverige. En kvantitativ textanalys av ett material för samhällsorientering med fokus på ordförråd och läsbarhet ur ett andraspråksperspektiv | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |