Show simple item record

dc.contributor.authorBerulf, Victor
dc.contributor.authorÅhman, Linus
dc.date.accessioned2017-06-01T08:46:10Z
dc.date.available2017-06-01T08:46:10Z
dc.date.issued2017-06-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52447
dc.description.abstractBakgrund och problem: Investmentbolags substansrabatt har länge varit ett omdiskuterat problem, många studier har gjorts för att belysa vad som påverkar denna rabatt. Med många nya investerare som söker sig till kapitalmarknaden för att få avkastning på sitt kapital är det vanligt att använda investmentbolag som en hörnsten i sin portfölj. Vi vill upplysa om substansrabatten och de företagsspecifika faktorerna som påverkar den, vad är det som gör att vissa bolag värderas till en hög rabatt samtidigt som vissa värderas till en premie. Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka differensen mellan marknadsvärde och substansvärde i svenska investmentbolags årsredovisningar. Med utgångspunkt från tidigare gjord forskning, presenterade teorier och en egen pilotstudie så fördjupar vi oss inom ett par utvalda företagsspecifika faktorer som kan påverka differensen. Avgränsningar: Uppsatsen behandlar tio stycken svenska investmentbolag där majoriteten av portföljen består av svenska börsnoterade bolag, och tidsperioden för våra observationer gäller mellan årtalen 2006-2015. Metod: En studie av litteratur, tidigare forskning, vetenskapliga artiklar och en pilotstudie ligger till grund framtagandet av variablerna som undersöks. Data har samlats in från respektive bolags årsredovisning och sedan studerats i regressionsanalyser. Resultat och slutsatser: Från det sammanlagda resultatet av våra regressionsanalyser fann vi fyra variabler som signifikanta, den statistiska modellen påvisar ett samband där följande faktorer visas påverka investmentbolags värdering i relation till deras substansvärde.  Diversifiering genom investmentbolagens största innehav  Bolagsstorlek  Avkastning jämfört med index  Direktavkastning 4 De variablerna som inte visade sig signifikanta i vår analys, kan dock fortfarande påverka differensen mellan marknadsvärde och substansvärde, men det fanns ingen statistisk säkerhet för det i det här dataunderlaget. Marknadens syn på värderingen av investmentbolag är inte enig, det finns ingen allmänt accepterat sanning. Det blir först en sanning när tillräckligt stor del av marknaden tar den till sig och agerar efter den. Förslag till fortsatt forskning:  En fördjupning i hur de olika investmentbolagen värderar sina onoterade innehav.  Samma studie som vår fast över längre tid och med fler observationstillfällen, och använda kvartalsrapporter för att få ytterligare observationer per år.  Att undersöka transaktionsaktiviteten och antal exits över marknadsvärde.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries16-17-19sv
dc.subjectInvestmentbolag, Substansrabatt, Substanspremie, Pilotstudie, Regressionsanalys.sv
dc.titleEn studie om företagsspecifika faktorer som påverkar differensen mellan marknadsvärde och substansvärde i svenska investmentbolagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record