dc.contributor.author | Mörtlund, Tove | |
dc.date.accessioned | 2017-03-27T11:41:08Z | |
dc.date.available | 2017-03-27T11:41:08Z | |
dc.date.issued | 2017-03-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/52082 | |
dc.description.abstract | Sedan mitten av 1990-talet har kvalitetsbegreppet fått allt större utrymme i den svenska
skolpolitiken. Ett exempel på detta är skollagens krav på systematiskt kvalitetsarbete i
skolväsendet. Lagen ålägger både huvudmannanivån och rektorerna att systematiskt och
kontinuerligt följa upp verksamhetens resultat, utvärdera och analysera resultaten i förhållande till
de nationella målen och utifrån det planera och utveckla utbildningen.
Denna studie utgår från en inriktning inom kunskapsområdet policyanalys, där föreställningar om
verkligheten betraktas som en avgörande förklaringsfaktor med avseende på utformningen av
policys. I studien undersöks vilka föreställningar om kvalitet som två skolhuvudmäns
systematiska kvalitetsarbete bygger på. För att undersöka huvudmännens kvalitetsarbete har
intervjuer och dokumentstudier genomförts. Studiens frågeställningar är utformade med
inspiration från policyforskaren Bacchis ramverk för policyanalys och lyder: Vilka problem ska det
systematiska kvalitetsarbetet lösa? samt Vilka föreställningar om kvalitet finns inbäddade i det systematiska
kvalitetsarbetet? Som ett stöd i analysen används ett analysverktyg som konturerats utifrån centrala
kvalitetsteoretikers beskrivning av begreppet.
I analysen argumenterar jag för att huvudmännens systematiska kvalitetsarbete bygger på
föreställningar om att kvalitet i skolan handlar om goda mätbara resultat, förekomsten av
kvalitetssäkringssystem, nöjda kunder och till viss del svårmätta och traditionella
utbildningsvärden. Detta ger stöd till tidigare författares teser om kvalitetsbegreppets samtida
innebörd. Undersökningen ger också stöd till tesen om att kvalitetsarbetet i skolväsendet inte
bygger på en föreställning om kvalitet som förekomsten av en diskussion om vad begreppet
egentligen betyder. Vid sidan av kvalitetsföreställningar som tidigare författare lyft fram
argumenterar jag för att huvudmännens systematiska kvalitetsarbete också bygger på
föreställningar om att kvalitet är densamma oavsett kontext, att skolverksamheten har stor
möjlighet att själva påverka kvaliteten i skolan samt att kvalitetens innebörd påverkas av
rekommendationer och satsningar som görs av aktörer utanför den lokala skolorganisationen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | kvalitet | sv |
dc.subject | kvalitetsrörelsen | sv |
dc.subject | systematiskt kvalitetsarbete | sv |
dc.subject | skolpolitik | sv |
dc.subject | TQM | sv |
dc.subject | WPRanalys | sv |
dc.subject | policyanalys | sv |
dc.title | Den (o)politiska kvaliteten - En studie om vilka föreställningar om kvalitet som finns inbäddade i två skolhuvudmäns systematiska kvalitetsarbete | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/School of Public Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan | swe |
dc.type.degree | Student essay | |