Show simple item record

dc.contributor.authorSjöberg, Moasv
dc.date.accessioned2017-03-22T10:33:04Z
dc.date.available2017-03-22T10:33:04Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52034
dc.description.abstractStudien har till syfte att presentera elevers uppfattningar om den fria läsningen i klassrummet och på vilket sätt lärare påverkar den sociala miljö som omgärdar den. Resultatet har samlats in genom parintervjuer med tio elever i årskurs 5 på en skola i Västsverige. Studien behandlar de effekter som skönlitterär läsning kan ge, så som ett utökat ordförråd och utvecklad empatisk förmåga. Utöver det så presenteras sociala faktorer som gynnar läsning, till exempel läsande förebilder och samtal om litteratur. Resultatet av empirin visar att de medverkande eleverna har goda uppfattningar om vikten av skönlitterär läsning, men att läsningen som klassrumsaktivitet framförallt används för att skapa en lugn stund. Lärarens påverkan på den sociala läsmiljön är eleverna inte medvetna om, och de efterfrågar mer schemalagd tid till fri läsning i klassrummet med en lärare i aktiv roll.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleFemteklasselevers uppfattningar om fri läsning som klassrumsaktivitetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record