dc.contributor.author | Sjöberg, Moa | sv |
dc.date.accessioned | 2017-03-22T10:33:04Z | |
dc.date.available | 2017-03-22T10:33:04Z | |
dc.date.issued | 2017 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/52034 | |
dc.description.abstract | Studien har till syfte att presentera elevers uppfattningar om den fria läsningen i klassrummet och på vilket sätt lärare påverkar den sociala miljö som omgärdar den. Resultatet har samlats in genom parintervjuer med tio elever i årskurs 5 på en skola i Västsverige. Studien behandlar de effekter som skönlitterär läsning kan ge, så som ett utökat ordförråd och utvecklad empatisk förmåga. Utöver det så presenteras sociala faktorer som gynnar läsning, till exempel läsande förebilder och samtal om litteratur. Resultatet av empirin visar att de medverkande eleverna har goda uppfattningar om vikten av skönlitterär läsning, men att läsningen som klassrumsaktivitet framförallt används för att skapa en lugn stund. Lärarens påverkan på den sociala läsmiljön är eleverna inte medvetna om, och de efterfrågar mer schemalagd tid till fri läsning i klassrummet med en lärare i aktiv roll. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Femteklasselevers uppfattningar om fri läsning som klassrumsaktivitet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |