Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Sarasv
dc.date.accessioned2017-03-22T10:33:02Z
dc.date.available2017-03-22T10:33:02Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52017
dc.description.abstractSammanfattning Titel: Learning study ur ett lärarperspektiv med fokus på lärares erfarenheter och lärande Författare: Sara Andersson Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 hp) Handledare: Johan Häggström Examinator: Florenda Gallos Cronberg Rapportnummer: HT16-2930-003-L6XA1A Nyckelord: Learning study, Variationsteori, Lärares lärande Studien utgår från följande frågeställningar: Hur beskriver lärarna sina erfarenheter av learning study? Samt, vad upplever lärarna att de lär sig genom att delta i learning study? Syftet med studien är att undersöka hur lärarna upplever att de har påverkats av att delta i learning study och huruvida deltagandet har påverkat deras dagliga arbete. En kvalitativ intervjumetod användes för att besvara studiens forskningsfrågor. Nio lärare med erfarenhet av minst en learning study intervjuades. Materialet från åtta intervjuer analyserades utifrån fenomenografisk forskningsansats. Resultatet visar att lärarna menar att de har fått förståelse för variationsteorin genom deltagandet i learning study. Lärarna anser även att deras syn på lärande och undervisning har förändrats. Vidare menar samtliga lärare att de använder sig av variationsteorin i den fortsatta undervisningen och att de har lärt sig ett variationsteoretiskt språk. Detta innebär att lärarna har hittat ett sätt att förena teori med arbetet i den dagliga verksamheten något som lärarstudenter ofta upplever som svårt. Av denna anledning kan denna studie ha betydelse för lärarstudenter, lärarutbildare samt för andra personer som är intresserade av lärarutveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleLearning study ur ett lärarperspektiv med fokus på lärares erfarenheter och lärandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record