Learning study ur ett lärarperspektiv med fokus på lärares erfarenheter och lärande
Abstract
Sammanfattning
Titel: Learning study ur ett lärarperspektiv med fokus på lärares erfarenheter och lärande
Författare: Sara Andersson
Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 hp)
Handledare: Johan Häggström
Examinator: Florenda Gallos Cronberg
Rapportnummer: HT16-2930-003-L6XA1A
Nyckelord: Learning study, Variationsteori, Lärares lärande
Studien utgår från följande frågeställningar: Hur beskriver lärarna sina erfarenheter av learning study? Samt, vad upplever lärarna att de lär sig genom att delta i learning study? Syftet med studien är att undersöka hur lärarna upplever att de har påverkats av att delta i learning study och huruvida deltagandet har påverkat deras dagliga arbete. En kvalitativ intervjumetod användes för att besvara studiens forskningsfrågor. Nio lärare med erfarenhet av minst en learning study intervjuades. Materialet från åtta intervjuer analyserades utifrån fenomenografisk forskningsansats. Resultatet visar att lärarna menar att de har fått förståelse för variationsteorin genom deltagandet i learning study. Lärarna anser även att deras syn på lärande och undervisning har förändrats. Vidare menar samtliga lärare att de använder sig av variationsteorin i den fortsatta undervisningen och att de har lärt sig ett variationsteoretiskt språk. Detta innebär att lärarna har hittat ett sätt att förena teori med arbetet i den dagliga verksamheten något som lärarstudenter ofta upplever som svårt. Av denna anledning kan denna studie ha betydelse för lärarstudenter, lärarutbildare samt för andra personer som är intresserade av lärarutveckling.
Degree
Student essay