dc.contributor.author | Abdulkarim, Zozan | |
dc.contributor.author | Omar, Hana | |
dc.date.accessioned | 2017-02-15T11:19:34Z | |
dc.date.available | 2017-02-15T11:19:34Z | |
dc.date.issued | 2017-02-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/51769 | |
dc.description.abstract | Syfte: Huvudsyftet bakom vår studie är att undersöka hur andraspråkiga elevers prestationer i skolämnen förknippas med och påverkas av deltagandet i modersmålsundervisning. Det vill säga hur eleverna delaktighet och arbete i det första språket påverkar elevernas prestationer, utveckling och eventuella förbättring av kunskaper i skolämnen. Ett annat syfte bakom studien är att ta reda på om det finns något slags samarbete mellan modersmålärare och lärare som undervisar dessa elever i svenska som andra språk (SVA). Även att undersöka medvetandet bakom modersmålsundervisning hos lärare och elever är ett annat delsyfte i arbetet.
Frågeställningar:
1. Bidrar modersmålsundervisning till förstärkt lärande i svenska och övriga ämnen för tvåspråkiga elever? - enligt eleverna - enligt lärarna.
2. Varför läser eleverna modersmålet?
3. Finns det något slags samarbete mellan modersmålslärare och lärare i svenska och hur ser det samarbetet ut?
4. Hur kan skolan förbättra modersmålsundervisningens villkor?
Metod: Vi har använt oss av kvalitativa undersökningar med strukturerade intervjuer. Intervjuerna har genomförts via frågeformulär till lärare i svenska som andra språk, modersmålslärare som undervisar andra språkiga elever och elever som deltar i modersmålsundervisning i årskurserna 4-6. Alla svar har sammanställts, sammanfattas för vidare analys av resultat.
Resultat: eleverna deltar gärna i modersmålsundervisning av olika anledningar, för att kunna kommunicera med familj och släktingar, för att det är poängmeriterande och höjer betyg. De är inte medvetna om modersmålsinlärning bidrar till bättre inlärning av det svenska språket. När det gäller modersmålslärarna uttrycker dem vikten av modersmålsinlärning som leder till bättre inlärning av det andra språket och därmed utveckling av kunskaper i alla ämnen. De bekräftar att det inte finns något medvetande hos eleverna när det gäller inlärning av det andra språket. Något samarbete mellan modersmålslärare och ämneslärare finns inte, men önskvärd är det.
Kunskaper i modersmålet är viktig för att utveckla andra språkliga kunskaper, därför är det viktig för elever som är andra språkiga att delta i modersmålsundervisning tycker undervisande lärare i svenska för att detta leder till förbättring och utveckling av kunskaper i de olika ämnena. Något samarbete mellan Lärare i svenska och modersmålslärare finns inte. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT16 IPS LAU927:5 | sv |
dc.subject | tvåspråkighet | sv |
dc.subject | modersmål och förstaspråk | sv |
dc.subject | identitet | sv |
dc.subject | andraspråk | sv |
dc.subject | andraspråksundervisning | sv |
dc.title | Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elevers lärande i skolan en kvalitativ studie om tvåspråkiga elevers lärande och modersmåls påverkan i årkurs 5 -6 | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |