Show simple item record

dc.contributor.authorSasse, Josefin
dc.date.accessioned2017-02-14T13:21:04Z
dc.date.available2017-02-14T13:21:04Z
dc.date.issued2017-02-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51749
dc.description.abstractUppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht/2016 Handledare: Orla Vigsø Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 53 Antal ord: 19 949 Nyckelord: Crisis communication, organizational crisis, crisis management, image restoration, apologia, doping, Therese Johaug, Norwegian Ski Federation, Clostebol, anabolic steroids. Syfte: Syftet med studien är att undersöka Norska skidförbundets (NSF) kriskommunikation i samband med att Therese Johaug testat positivt för det dopningsklassade preparatet Clostebol. Teori: Apologia, Image repair/restoration theory, den ideala apologian, den retoriska situationen, samt appellformerna ethos, logos och pathos. Metod: Kritisk retorikanalys (retorisk analys). Material: 6 videofiler, vilka visar material från: Norska skidförbundets presskonferens den 13/10 2016 Norska skidförbundets presskonferens den 14/10 2016 Intervjuer med Therese Johaug under en pressträff den 27/10 2016 Norsk rikskringkastings (NRK) sändningar från Beitostølen den 19/11 2016 Sveriges Televisions (SVT) sändningar från Bruksvallarna den 19/11 2016 Resultat: Studien fann att Norska skidförbundet starkt appellerade till pathos i sin kriskommunikation. Organisationen talade med en samlad röst och avvek inte från sin strategi, vilket var viktigt för trovärdigheten. Flera av Benoits imagereparerande strategier användes, men strategierna förneka ansvaret, skjuta undan ansvaret samt minska händelsens kränkande karaktär var mest frekvent förekommande. Det var också tydligt att man från NSFs håll undvek att använda ordet dopning, som ett sätt att minska händelsens kränkande karaktär. Den enda imagereparerande strategi som NSF inte använde var att be om ursäkt, vilket kan ha gett en bild av att NSF inte anser att de har något att be om ursäkt för. Studien fann att NSF på många sätt var framgångsrika i sin kriskommunikation. De verkar dock ha lyckats ännu bättre i en inrikes kontext än utrikes.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesC977sv
dc.subjectSki Federation, Clostebol, anabolic steroids.sv
dc.title”JEG HAR NULL SKYLD I DENNE SAKEN” En studie över Norska skidförbundets kriskommunikation i Therese Johaugs dopningsfallsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record