Show simple item record

dc.date.accessioned2016-12-13T13:59:38Z
dc.date.available2016-12-13T13:59:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/50299
dc.subjectImprovisationsv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectandlighetsv
dc.subjectmeditationsv
dc.titleHagberg och Landgren – Ett gemensamt kosmossv
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorHagberg, Anders
dc.contributor.creatorLandgren, Johannes
art.typeOfWorkKonserter, seminarium utvecklingsarbetesv
art.relation.publishedInJuli-augusti-september 2016 ; 9 september, 2016 - Gothenburg Of Air Betlehemskyrkan ; 4 augusti, 2016 - Stockholm, Of Air Brännkyrka Kyrka ; 3 augusti, 2016 - Björkö, Of Air Björkö Kyrka ; 3 augusti, 2016 - Varberg, Of Air Varbergs Kyrka ; 2 augusti, 2016 - Kungsbacka, Of Air Hanhals Kyrka ; 29 juli, 2016 - Tjörn, Of Air. Valla Kyrkasv
art.description.projectHAGBERG & LANDGREN ETT GEMENSAMT KOSMOS Sedan 15 år har jag ett nära samarbete med organisten Johannes Landgren som resulterat i albumet Of Air och ett stort antal konserter runt om i Sverige. Johannes och jag har båda improvisationen som ett viktigt konstnärligt uttryck och verktyg, men vi kommer från olika traditioner och har i grunden olika musikaliska språk, västerländsk konstmusik respektive nordisk jazz. Förutom duo-konserter har vi samarbetat med en rad körer och andra artister. Under de senaste åren har vi allt mer intresserat oss för, och samtalat om musikens läkande kraft och andliga dimensioner, vilket naturligtvis förstärks av att vi oftast spelar i ett kyrkorum. En frågeställning som vi återkommer till är hur vi kan skapa intressant musik som kan lyssnas till uppmärksamt och som dessutom har en meditativ kvalitet som kan fungera som avstamp till vila och meditation. Det är en inte helt oproblematisk frågeställning där man kan frestas att närma sig s.k. ”new age-musik” som ofta är förutsägbar och ganska platt. Det är inte så att vi vill undvika dissonanser och dynamiska eruptioner, men heller inte använda dem oreflekterat i en modernistisk tradition som återfinns både inom konstmusik och jazz. Vi har vidgat den repertoar vi hämtar inspiration ifrån och som vi använder som utgångspunkter till våra improvisationer till att i tillägg till koraler, gregorianik, originalmusik även innehålla visor och interpretationer av JS Bach och andra klassiska tonsättare. Under åren har vi utvecklat ett sätt att närma oss ett material och omstöpa det att passa våra estetik, bakgrund och instrumentarium och genom det har vi skapat oss en stor frihet att närma oss mång olika stycken utan att det upplevs som splittrat. Under sommaren 2016 gjorde vi ett antal konserter runt om i Sverige då vi prövade en delvis ny repertoar som i hög grad lämnade utrymme för improvisation och kommunikation med även det rumsliga och kyrkans akustik. Turnén avslutades med några dagars koncentrerat arbete för att förbereda en kommande inspelning. I repertoaren finns improvisationer över två visor av Elisabet Hermodsson, folkliga koraler, gregorianik, JS Bach samt även orgelklassikerna Gammal Fäbodpsalm. Den sistnämnda är en utmaning genom sin ”belastning” som mycket populär begravningsmusik och i viss mån ”uttjatad”. Vi har försökt demontera stycket och utgå från vissa karakteristika där man som lyssnare förstår och känner igen men inte får hela stycket serverat som det brukar. Någon månad senare den 9/9 var vi inbjudna att spela under Nordiskt Kyrkomusik Symposium som hölls i Göteborg då vi inkluderade sångerskan Helena Ek och tolkade några sånger av Hildegards von Bingen. Utgångspunkten var ett seminarium kring Henrik Tobins bok Ett gemensamt kosmos där flera talare reflekterade över denna tematik medan vi gjorde musikaliska kommentarer. ”Den mänskliga tillvaron är splittrad, idag kanske mer än någonsin tidigare. Är det då längre möjligt att hålla fast vid föreställningen om en gemensam mänsklig identitet som förenar alla klotets invånare? Och kan man med trovärdigheten i behåll hävda att kyrkan utgör en enda sammanhållen organism som överskrider tidens och rummets gränser? Liknande frågor gör sig påminda inför universum i dess storhet, skönhet och totalitet – kosmos. Går det att tänka sig en värld som sträcker sig bortom rutin, relation och min egen person men som ändå innesluter vardagen?” http://www.artos.se/lutherska-traditionen/ett-gemensamt-kosmos För mig, som inte kommer ur en aktivt kristen miljö och som haft långa samarbeten med musiker från andra kulturer med andra religiösa och filosofiska läror tolkar jag förståelsen av ”Ett gemensamt kosmos” till att innefatta alla människor. Min övertygelse är att de existentiella frågor och sannolikt de andliga dimensionerna i människors liv har så mycket gemensamma värden att distinktioner mellan trossystem blir ointressanta, annat än i ett kulturellt perspektiv. Jag tyckte därför att det var kittlande att medverka i en klingande reflektion vid detta seminarium och kunde infoga musik av vår egen ursprungsbefolkning, samerna och modi ur den arabiska musiken i mina improvisationer runt Confessoribus och Symphonia Vidarum av Hildegard von Bingen. http://www.trippus.se/eventus/userfiles/66879.pdf I augusti 2017 kommer jag med Landgren och Ek att spela programmet i Varnhems Klosterkyrka. Redan i slutet av december 2016 spelar jag och Johannes in ny musik för en kommande skiva. Genom dessa samarbeten får jag ytterligare material att använda i min forskning kring modal musik ifrån olika perspektiv där jag, i tillägg med mina andra erfarenheter fördjupar mig i modalitet inom kyrkomusiken, tex gregorianik, koraler och musik av Hildegard.sv
art.description.summaryEtt samarbete mellan två musiker ur olika musikaliska traditioner och med improvisationen som gemensamt uttryck. Klingande reflektioner kring temat ett gemensamt kosmos som berör globalitet, andlighet och musik.sv
art.description.supportedBySvenska Kyrkan, nordisk Kyrkomusik Symposiumsv
art.relation.urihttp://andershagberg.se/projects/#project-62sv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record