Show simple item record

dc.date.accessioned2016-12-13T13:59:21Z
dc.date.available2016-12-13T13:59:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/50298
dc.subjectMångkulturella samarbetensv
dc.subjectMellanösternsv
dc.subjectIndiensv
dc.subjectSverigesv
dc.subjectImprovisationsv
dc.titleConnecting Worlds - Konsertseriesv
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorHagberg, Anders
art.typeOfWorkKonsertserie, Konstnärligt utvecklingsarbetesv
art.relation.publishedInFrölunda Kulturhus (Göteborg) Vara konserthus, Vitlycke Museum (Tanumshede) 1/10, 4/10, 3/11, 5/11, 26/11sv
art.description.projectCONNECTING WORLDS – KONSERTSERIE Hösten 2016 Connecting Worlds har som syfte, att med hög konstnärlig ambition och nivå vara en mötesplats för musiker i Sverige med bakgrund i Sverige och Mellan Östern. Projektet har initierats av Anders Hagberg som har en lång erfarenhet av gränsöverskridande samarbeten, både som musiker/kompositör samt i sin roll som pedagog/forskare på Högskolan för Scen och Musik (HSM). En av utgångspunkterna för Connecting Worlds är det fleråriga och djupa samarbetet mellan Anders Hagberg och palestinske lutspelaren (oud) Ahmad al Khatib som inkluderar flera skivutgåvor, turnéer i Norden/Baltikum och Indien samt ett konstnärligt utvecklingsprojekt som de gjort tillsammans vid HSM där båda är lärare. Genom att förverkliga möten mellan professionella tonkonstnärer med olika musikalisk och kulturell bakgrund har vi skapat vi ny musik och kreativa synergier. Detta har gett såväl unika kombinationer av musiker som tidigare inte hörts tillsammans, liksom plats för nya aktörer på de västsvenska scenerna. I samarbete med Frölunda Kulturhus, Vara Konserthus, Vitlycke Museum och Planeta-festivalen genomfördes fem konserter med tre olika konstellationer av musiker under oktober och november 2016. Varje konsert föregicks av ett konstnärligt förberedelsearbete av mig och repetitioner med musikerna. I samband med framträdandena på Frölunda Kulturhus som varit projektets hemma-scen ville vi även knyta ett reflekterande samtal med anknytning till tematiken. Här följer en beskrivning: Connecting Worlds I Melodic Melange 1/10 & 4/10 Invigningskonserten bjuder på ett andlöst möte mellan arabisk maqam och nordisk jazz. Musik av gruppen som har gjort albumet Melodic Melange. Anders Hagberg, flöjter, sopransax (Sverige) Ahmad al Khatib, oud (Palestina) Johannes Lundberg, kontrabas, röst (Sverige) Youssef Hbeisch, slagverk. (Palestina/Frankrike). Gästsolist var den syriske cellisten Bashar Sharifah. Samtal om kulturens betydelse för människor på flykt med Henry Ascher. Connecting Worlds II From Gaza to Calcutta 3/11 & 5/11 (endast Hagberg, al Khatib, Ghosh) Två helt nya grupper som har urpremiär under Planeta-festivalen. Suranjana Gosh – tabla, (Indien) Ardeshir Zebardast, santur (Kurdistan) Anders Hagberg, flöjter, sopransax (Sverige) Ahmad al Khatib, oud (Palestina) Ett möte mellan tre dialekter av improvisation – indisk rytmik, arabisk och kurdisk tonalitet samt nordisk melodik. Fyra virtuosa musiker som kommunicerar med musikens emotionella uttryck i fokus. Konserten inleds med ett gästspel av: Khaled Harara, rap, video (Palestina) Per Brehmer – trummor, slagverk (Sverige) Gabriel Nyberg – piano (Sverige) Gustav Hördegård – bas En alldeles ny grupp har skapats speciellt för Connecting Worlds och Planeta med texter av Khaled Harara, fristadsförfattare i Göteborg och musik av Per Brehmer, trummor och Gabriel Nyberg, piano. Alla är de studenter på Högskolan för Scen & Musik och redan erfarna scenartister med djup förankring i hip-hop, r´n´b, jazz och folkmusik. Connecting Worlds III Poetry & Strings 26/11 Iran, Syrien Vid den tredje konserten i serien Connecting Worlds möter Anders Hagberg och Ahmad al Khatib den iranska musikern Kamran Nadali som spelar bl.a. Kamanceh, ett iranskt stråkinstrument samt den syriske cellisten Bashar Sharifah. Speciell gäst denna kväll är poeten och författaren Jila Mossaed (Iran/Sverige). Kvällen inleddes med att Jila Mossaed läste dikter ur sina två senaste böcker och att Anders Hagberg gjorde improviserade kommentarer till lyriken. Kamran Nadali – kamanceh, violin, sång (Iran) Bashar Sharifah – cello (Syrien) Anders Hagberg, flöjter, sopransax (Sverige) Ahmad al Khatib, oud (Palestina) Per Brehmer – tombak (Sverige) Kamran Nadali är utbildad i klassisk musik och har arbetat i Teherans Symfoniorkester. 2013 kom han till Sverige efter att ha varit tvungen att fly från Iran. ”Jag föddes i Iran men mitt hemland är där jag känner mig fri” ---- Reflektion: Under 2015-16-17 har jag konstnärlig forskning i min tjänst på HSM. Projektet jag fokuserar på tar avstamp i tematiken som också finns i konsertserien Connecting Worlds; Tonen, tillståndet och tystnaden. – erfarenheter av, och reflektioner kring modal improvisation i skärningspunkten mellan nordisk jazz, arabisk maqam och indisk raga. Genom serien har jag fått möjlighet att sammanföra musiker med hög konstnärlig nivå från Mellan Östern, Indien och Sverige vilket har gett mig såväl erfarenheter och insikter om de olika musikaliska språken liksom generella reflektioner kring utmaningar och synergier med flerkulturella samarbeten. Den första gruppen, Melodic Melange bestod av samma musiker som jag arbetat med tidigare på skivinspelningar och konserter med tillägget att vi hade en gästsolist, Bashar Sharifah på cello. Bashar kommer från Aleppo i Syrien och bor sedan 2013 i Göteborg och är skolad i både orientalisk och västerländsk klassisk musik. Vårt arbete i samband med turnén blev således ett utvecklingsarbete där vi prövade nytt material och förfinade vårt samspel. Jag introducerade några kompositioner som har kommit ur mitt forskningsprojekt som visade sig ta musiken till nya vägar. Vi gjorde inspelningar i studio och live. https://www.youtube.com/watch?v=oZIJOsDq7cY&index=2&list=PL4oEFu3FMff17mdru7gA4R8DD1jt5oXao Det var intressant och spännande att höra hur cellisten improviserade över bestämda modi och hur han, speciellt i fri-rytmiska introduktioner flitigt använde sig av mikrotonalitet och melismatisk frasering som associerar till sång i den klassiska arabiska musiken, maqam. Konsert nummer två, From Gaza to Calcutta ägde rum under Planetafestivalen och hade tre gäster som huvudsolister; Suranjana Ghosh , tabla, Ardeshir Zebardast, santur, tar och Khaled Harara, rap. Det jag framför allt ville pröva under denna konsert var hur jag kunde integrera Suranjanas tablaspel, som är grundat i den klassiska indiska musiken i en kontext med nordisk jazz och arabisk maqam. Ahmad och jag har vid ett flertal konserter i Indien och Sverige spelat med indiska artister och konfronterats med både utmaningar och nya insikter. Det jag fastnat för med Suranjana, förutom hennes skicklighet som musiker är hennes öppna, ödmjuka och kommunikativa inställning där musikens kärna alltid är i fokus och överordnad allt ego och självhävdelse. Hon och jag gjorde i augusti en duo-konsert under den indiska kulturfestivalen Namaste Göteborg som ägde rum Göteborgs Kulturfestival där vi utgick från sättning och form i den klassiska indiska ragan, dvs ett melodiskt instrument och ett rytmiskt samt en bordun som gav grundtonen. Tanken var att improvisera utifrån våra respektive traditioner inom en bekant form (raga) men med för den nya instrument (silverflöjt, sopransax) samt speciellt framtagna ambienta droner (tanpura). Mottagandet från publiken som bestod av bl.a. kunniga indiska kulturpersonligheter som ambassadören och kulturattachén var översvallande och vi möttes med respekt för just det konstnärliga konceptet beskrivet ovan. I november så, i triospel med Ahmad så utvecklade vi detta koncept ytterligare och vi hade en hel konsert tillsammans på Vitlycke Museum. På konserten på Frölunda Kulturhus fanns även den santur-virtuosen Ardeshir Zebardast med som har sitt ursprung i kurdiska Iran. Den bro mellan Indien och Europa via Iran/Kurdistan och Mellan Östern/Palestina blev en vacker metafor för Connecting Worlds. En internationell kurdisk TV kanal filmade konserten och gjorde intervjuer. https://www.facebook.com/naliatv/videos/1277843362261729/ För mig som europeisk musiker så ställdes jag bl.a. inför utmaningen att konsekvent använda mig av mikrotonalitet i moduset Shur som är ett av sju modi i dastgah, ett modalt system i klassisk persisk musik. En annan reflektion var hur viktig den personliga kemin är vid alla typer av kreativa samarbeten och hur den sociala och konstnärliga kommunikationen hänger samman. Det är frestande att tolka olikheter med kulturella förtecken när det kanske handlar om olika temperament istället. Fristadsförfattaren och rapparen Khaled Harara från Gaza inledde med ett nytt samarbete som jag initierat till Connecting Worlds. Syftena var flera; att få in den språkligt reflekterande dimensionen, att vidga genrebredden samt ge plats åt unga musiker. Khaled och hans grupp gjorde tre enastående låtar där de kombinerade live-spelade beats med brännande aktuell politisk rap om situationen i Gaza. Connecting Worlds blev så en katalysator för nya konstnärliga samarbeten över genrer, ålder och kulturell bakgrund. Tredje konstellationen, Poetry and Strings hade en uttalat kammarmusikalisk prägel med kamanceh, cello, oud, flöjt och tombak (handtrumma) Vi inledde med Jila Mossaeds poesi. Jila kom som politisk flykting till Sverige i början av 1980-talet och skriver nu på både svenska och persiska. Konstnärligt så var det som gav mig mest och som kändes som nyskapande, Jilas poesi och mötet med mina flöjtimprovisationer. Det blev en intressant dynamik i att hon läste sin lyrik på god, men bruten svenska om sina erfarenheter i exil med att jag reflekterade musikaliskt. Jila läste ur böckerna Jag föder rådjuret och Varje natt kysser jag markens fötter. (Bokförlaget Lejd) http://lejd.se/forfattare/jila-mossaed/ Kommunikation är ett ledord för mig som konstnär, pedagog och människa. Det är mer som förenar än som skiljer oss människor åt och de existentiella frågor som alla vi ställs inför är desamma över hela jorden. Jag har en vision om musikens och konstens möjligheter att utgöra en bro för kontakt, samtal och samarbeten mellan olika kulturer. CONNECTING WORLDS är den konstnärliga plattform och kreativa idé som kan bidra till att förverkliga detta. Till min glädje så fungerade höstens fem konserter just på detta sätt. Genom aktivt publikarbete hade vi nått ut och bjudit in nyanlända flyktingar till Sverige. Det fanns en värme och en inkluderande atmosfär som skapades av publik, artister och arrangörer under dessa kvällar. I tillägg, så har jag som ovan beskrivits också fått möjlighet att realisera att nya kombinationer av tonkonstnärer har kunnat mötas och skapa tillsammans, något som jag tar med mig som empiriskt material i min forskning under 2017.sv
art.description.summaryConnecting Worlds har som syfte, att med hög konstnärlig ambition och nivå vara en mötesplats för musiker i Sverige med bakgrund i Sverige och Mellan Östern. Fem konserter i Västra Sverige med nya musikaliska samarbeten och reflekterande samtal.sv
art.description.supportedByGöteborgs Kulturförvaltning, Frölunda Kulturhus, Vara konserthus, Vitlycke Museum, Planeta festivalsv
art.relation.urihttps://www.youtube.com/watch?v=QcZaReSWoFssv
art.relation.urihttps://www.facebook.com/naliatv/videos/1277843362261729/sv
art.relation.urihttp://www.andershagberg.sesv


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record