Normer på svenska för flerspråkiga barn i åldrarna 2:6- 3:5 år på den impressiva delen av Reynell Developmental Language Scales III
Swedish norm data for the comprehension scale of the Reynell Developmental Language Scales III for multilingual children aged 2:6- 3:5 years old
Abstract
Syftet med studien var att normera den impressiva delen i Reynell Developmental Language Scales III på svenska för flerspråkiga
barn i åldrarna 2:6-3:5. I studien deltog 40 flerspråkiga barn indelade i två åldersgrupper, 2:6- 2:11 år och 3:0- 3:5 år. Barnen rekryterades från förskolor i Göteborg. Förskolorna var belägna i områden med olika
socioekonomisk profil. Studien visade att den flerspråkiga gruppen presterade lägre än barnen i den svenska normeringen för samma åldersgrupp. Spridningen i resultat var stor och det var ingen signifikant skillnad mellan åldersgruppernas resultat. Studien visade vidare att barn från
det mest socioekonomiskt utsatta området fick ett signifikant lägre resultat än barn från mindre socioekonomiskt utsatta områden. Flickorna uppnådde ett något högre resultat än pojkarna men skillnaden var inte signifikant. Studiens resultat kan användas i den kliniska verksamheten vid bedömning av språkförståelsen hos yngre flerspråkiga barn.
Degree
Student essay
Other description
The purpose of this study was to collect Swedish norm data for the comprehension scale of the Reynell Developmental Language Scales III for multilingual children aged 2:6-3:5 years old. The norm data was collected from 40 multilingual children divided into two age groups; 2:6-2:11 and 3:0-3:5 years old. The children were recruited from preschools in Gothenburg.
The preschools were located in areas with different socioeconomic profiles. The results showed that the multilingual children scored at a lower level compared to previous Swedish norm data collected for monolingual Swedish
speaking children. There was no significant difference in results between the two age groups. Children from the most socioeconomically
disadvantaged area scored significantly lower than children from the more socioeconomically advantaged areas. The girls scored higher than the boys but the difference was not significant. The norm data can be used when assessing language comprehension in younger multilingual children.
Collections
View/ Open
Date
2016-10-19Author
Holm, Hedvig
Keywords
RDLS III, normering, flerspråkighet, språkförståelse, socioekonomisk status
RDLS III, norm data, multilingualism, language comprehension, socio-economic status
Series/Report no.
2015:288
Language
swe