Show simple item record

dc.contributor.authorSandborg, Mariesv
dc.contributor.authorViktorin, Helénesv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:04Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:04Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48178
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte är att är att utforska hur några specialpedagoger resonerar runt sitt användande av iPads i undervisningen, med särskilt fokus på vilka fördelar, nackdelar och utmaningar de ser. Undersökningen har avgränsats till grundskolans årskurs 1-3, där elever med läs- och skrivsvårigheter står i centrum. Teori Studien tar hjälp av den sociokulturella teorin för att förklara olika fenomen. Begrepp som appropriering, mediering, proximal utvecklingszon och scaffolding används. För att få förståelse för bakgrunden till läs- och skrivsvårigheter finns även teorier om det med. Teorier om motivation och om en apps design finns med för att koppla till det specifika med användningen av iPads. Metod Studien är av kvalitativ art och insamlandet av empiri har skett genom semistrukturerade intervjuer. Sex specialpedagoger från två olika kommuner har intervjuats. Båda kommunerna har satsat på att använda iPads i undervisningen. Vid bearbetning och analys har en tematisk analysmetod använts. Resultat Resultatet av studien visar att bruket av iPads hos specialpedagogerna kan liknas vid progression i tre steg över tid. Inledningsvis verkar man använda sig främst av appar med ren färdighetsträning, oftast kopplat till ljud-bokstav och enkel läsning och skrivning. Vid nästa steg tar man in appar och verktyg av kompensatorisk karaktär, såsom talsyntes, taligenkänning, talböcker och ordbehandlingsprogram. Över tid förefaller det som om man utvecklar bruket av iPaden och kompletterar med andra funktioner. Man använder den till att producera, publicera och redovisa. Man filmar, fotograferar, spelar in ljud och använder fler av iPadens skapande och kreativa funktioner. Man nyttjar den som ett multifunktionellt lärverktyg och den används i fler situationer och ämnen än tidigare. Fördelar specialpedagogerna ser med användandet är framför all ökad självkänsla och motivation hos eleverna, men man säger sig även se en utvecklad läs- och skrivförmåga hos många. Hinder fösv
dc.language.isosvsv
dc.titleLämna "apphysterin" för högre måluppfyllelse! En intervjustudie om specialpedagogers strategier och användning av iPaden med elever som har läs- och skrivsvårighetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record