En del av elevernas vardag. Hur begreppet populärlitteratur behandlas i klass SP3x
Abstract
Idén och motiveringen till detta arbete kom redan i inledningsskedet av min lärarutbildning när
jag gjorde upptäckten att de gymnasieelever jag kom i kontakt med under min
verksamhetsförlagda utbildning i stor utsträckning uppvisade en ofördelaktig förståelse av vissa
litteraturvetenskapliga begrepp. Med ofördelaktig förståelse syftar jag på en inskränkt och starkt
begränsad begreppsbild; en förståelse som sänder ut eleverna i vårt samhälle med en stereotyp
uppfattning av litteraturvetenskapliga begrepp. Som exempel kan jag nämna några lektioner med
temat lyrik som jag genomförde i en gymnasieklass tillhörande Samhällsvetenskapliga
programmet på en skola i Göteborg. De tre lektionernas uppläggning förankrade jag i definitioner
av begrepp, såsom bland andra lyrik, metrik, prosa och vers. Efter genomförda lektioner var det
skrämmande uppenbart varifrån dessa elevers aversion till lyrik härstammade: en så begränsad
och smal bild av vad lyrik är att den i det närmaste var felaktig. Eleverna definierade uteslutande
lyrik som strofisk dikt i så bunden och reglerad form som möjligt; de såg lyrik som något svårt,
högtravande och verklighetsfrämmande vars enda tema är kärlek.
När jag sedermera för en tid sedan läste igenom en bok utgiven av bibliotekstjänst i början av
80-talet behandlande så kallad ’skräplitteratur’ upptäckte jag samma inställning till en hel
litteraturtyp.1 Boken uppmanar till en fortsatt kamp mot denna ’skräplitteratur’, som inte
definieras en enda gång i hela verket, utan vars natur verkar vara godtycklig. Att boken uttrycker
sin åsikt har jag inga som helst invändningar emot, det är bara det att den propagerar mot en
litteraturtyp som närmast beskrivs som de verk som helt enkelt har låg status: ”Informationen om
vad som är bra och vad som är dålig litteratur för barn behöver spridas till många fler. Avsikten
med denna bok är att hjälpa alla förmedlare av barnlitteratur dvs bibliotekarier, lärare,
förskollärare, fritidsledare m fl att föra ut kvalitetsdebatten.”2 Informationen om vad som är bra
och dålig litteratur behöver inte spridas; läsarna behöver ingen som avgör det åt dem, det klarar
de bra själva.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2007Author
From, Urban
Publication type
other
Series/Report no.
vt07 1080-01I
Language
swe