Patientundervisning på vetenskaplig grund Hur evidensbaserad omvårdnad skall förmedlas till patienten
Patient education on scientific base How to perform evidence based nursing to the patient
Abstract
Introduktion Patientinformation/patientundervisning är viktigt för att patienten ska kunna tillgodogöra sig vården på bästa sätt. Ett evidensbaserat arbetssätt är idag en nödvändighet/viktig del av svensk sjukvård, men för att patientinformationen ska fungera optimalt är det viktigt att även sättet den förmedlas på vilar på en
evidensbaserad grund. Syfte Syftet med föreliggande arbete var att utifrån Patricia Benners domän om sjuksköterskans undervisande och vägledande funktion, studera hur förmedling av evidensbaserad omvårdnad till patienten är beskriven i litteraturen. Metod Litteraturstudie som grundar sig på tio vetenskapliga artiklar. Alla artiklar hade som grund ett evidensbaserat omvårdnadsperspektiv, och artiklarna har analyserats då det gällde patientinformation/patientundervisning utifrån en av Benners sju domäner, den som handlade om den undervisande och vägledande funktionen. Resultat Delaktighet, leder till förståelse och är en förutsättning för att individen skall kunna ta till sig information och undervisning. Undervisningen skall vara en process. Skriftlig information bör kompletteras med muntlig. Det är av största vikt att individen själv lär sig att förstår sina egna symtom. Samordning av informationen/undervisningen måste ske tvärprofessionellt. Sjuksköterskan måste förstå vilken viktig omvårdnadsinsats han/hon gör genom att informera och undervisa på rätt sätt. Diskussion Diskussionen följer Patricia Benners domän om den undervisande och vägledande domänen, och diskuterar runt sjuksköterskans roll, då det gäller patientinformation och patientundervisning.
Degree
C-uppsats
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007-06-21Author
Ragnarson, Anne
Keywords
evidence-based medicine
nursing
patient education
patient participation
Language
swe