Kommunikation av ansvar och öppenhet
- en fallstudie av IKEA:s CSR-rapportering
Abstract
Inledningen beskriver hur intresset för hur företag arbetar med miljö och sociala aspekter har
ökat under de senaste åren. I och med detta blir kommunikation av dessa frågor en allt
viktigare del av företagens arbete. IKEA är ett av de företag som uppmärksammat de ökade
krav som ställs på att företagen ska ta samhällsansvar och denna uppsats syftar till att
undersöka vilket ansvar och vilken öppenhet IKEA förmedlar genom sin CSR-rapportering.
I Metodavsnittet behandlas den kvalitativa fallstudieformen som valts för att undersöka de
frågeställningar som formulerats. Uppsatsförfattarna har valt att utföra textanalys på de
undersökta CSR-rapporterna. Textanalys är ett sammanfattande begrepp för många olika
metoder där texter sönderdelas och analyseras. Två former har använts, dessa är retorisk
analys och innehållsanalys. Till dessa textanalyser har en intervju genomförts.
Den Teoretisk referensramen definierar Corporate Social Responsibility, Accountability,
Företagens ansvarsredogörelser samt Företagens öppenhet. Begreppsdefinitionerna
kompletteras med strategisk kommunikationsteori, Organisationsteori samt Legitimitetsteori,
vilka ligger till grund för den kommande analysen och slutsatsen.
Empirin presenterar utfallet från den retoriska samt innehållsanalysen av IKEA: s CSRrapportering
från åren 2003-2005. Den intervju som genomförts med en av IKEA: s anställda
presenteras under tre olika teman, Tillkomsten och utveckling av CSR inom IKEA, För vilka
finns IKEA: s CSR-rapport?, CSR på IKEA i framtiden.
I kapitlet Analys och Slutsats förs en diskussion gällande det ansvar och den öppenhet som
IKEA förmedlar genom sin CSR-rapportering. När det gäller ansvarstagande brister detta,
enligt uppsatsförfattarna, på flera punkter, till exempel till följd av avsaknaden av personliga
pronomen i de texter som undersökts. Denna avsaknad av personliga pronomen medför att
både trovärdighet, förtroende och engagemang reduceras. Gällande öppenhet kan det
sammanfattningsvis sägas att IKEA förmedlar öppenhet på flera olika sätt, bland annat genom
rak och öppen information som beskriver svagheter och problem i IKEA: s verksamhet
gällande detta ämne.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-06-20Author
Nilsson, Sofie
Thid, Johanna
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-101
Language
swe