Varför lyser den grönt? En fallstudie av Universeums hälsopedagogiska verktyg ”Frukt och grönt vågen”
Abstract
Ett ökat intag av frukt och grönt är kopplat till många positiva fördelar, som minskad
sjukdomsrisk och bättre välmående. Trots alla de positiva fördelarna är intaget av frukt och
grönt lågt bland Sveriges vuxna och barn. Barn och ungdomar kan besöka science centers
som Universeum med skolan för att på ett roligt och intresseväckande sätt ta del av olika
naturvetenskapliga utställningar och aktiviteter. På Universeums utställning Hälsa finns det
ett hälsopedagogiskt verktyg vid namn ”Frukt och grönt vågen” som syftar till att lära elever
visuellt hur mycket rekommendationen kring frukt och grönt på 500 gram är, samt uppmuntra
till ett varierat intag. Syftet med studien var att utvärdera ”Frukt och grönt vågen” på
Universeum samt utforska dess effekt på mellanstadieelever. Detta gjordes genom en
explorativ fallstudie på med en observation och en enkät som metod. I resultatet framkom att
”Frukt och grönt vågen” hade en blandad effekt på mellanstadieeleverna. I resultatet framkom
att det positiva med “Frukt och grönt vågen” var att den hade gett eleverna en ökad kunskap
om rekommendationen kring frukt och grönt. Det negativa som visades med “Frukt och grönt
vågen” kunde spåras tillbaka till vågens utformning och upplägget i aktiviteten kring den.
Slutsatsen i studien var att det finns en hel del förbättringar som behöver göras kring hur
”Frukt och grönt vågen” och aktiviteten vid den är utformad. Mer forskning kring fallet
behövs dock för att säkerställa hur ”frukt och grönt vågen” kan utvecklas.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-08-16Author
Fogelklou, Jakob
Hausenkamph, Daniel
Keywords
Frukt och grönt
Hälsopedagogiskt verktyg
Universeum
Series/Report no.
VT16-16
Language
swe