Företagsvärdering av new tech-bolag –En kvalitativ studie om hur new tech-bolag värderas i praktiken
Abstract
Bakgrund och problem: Det finns en pågående debatt om övervärdering av företag i
teknologisektorn. Det finns inget självklart sätt att värdera ett bolag, värdet på ett privat
företag är en subjektiv bedömning som är baserad på värderarens analys. Det finns
omständigheter runt new tech-bolag som gör att de blir svårvärderade. Svårigheten med att
värdera företagen av den typen beror på avsaknaden av intäkter, finansiell historik och bra
jämförelseobjekt.
Syfte: Att ge ett empiriskt bidrag till hur företagsvärdering av new tech-bolag går till i
praktiken. Studien ämnar undersöka om praktiker använder sig av värderingsmodeller som är
etablerade i litteraturen och hur de i sådana fall appliceras. Vidare skall vi undersöka vilka
faktorer som är viktiga vid värdering av new tech-bolag.
Avgränsningar: I uppsatsen har vi valt att avgränsa oss till att definiera ett företags värde
som det pris en investerare är villig att betala vid en investering i bolaget. Vi har även valt att
avgränsa oss till att endast inkludera svenska praktiker i studien.
Metod: I studien har fem semistrukturerade intervjuer genomförts med praktiker som aktivt
arbetar med värdering av new tech-bolag. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en
teoretisk referensram om värderingsmodeller och värderingsfaktorer som är anpassade för
värdering av new tech-bolag.
Resultat och slutsatser: Studien kan påvisa att de värderingsmodellerna som används av
praktiker är de som är bäst lämpade för att använda vid en investeringsförhandling. Praktikers
tillvägagångssätt vid värdering liknar VC-metoden. Ett antal viktiga värderingfaktorer har
identifierats. Preferensaktier kan påverka värderingen och det finns en skepsis mot
användandet av preferensaktier i ett tidigt stadie.
Förslag till fortsatt forskning: En fördjupad studie av hur preferensaktier kan påverka vid en
värdering av ett new tech-bolag anses som intressant. Vidare hade det varit av intresse att
studera eventuella skillnader i hur new tech-bolag värderas i olika länder.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-06-30Author
Nolåker, Oskar
Tjernberg, Pontus
Keywords
Företagsvärdering, new tech-bolag, värderingsmodeller, värderingsfaktorer
Series/Report no.
Externredovisning
15-16-45
Language
swe