Show simple item record

dc.contributor.authorMårtensson, Annica
dc.contributor.authorJohansson, Emma
dc.date.accessioned2007-05-09T11:40:35Z
dc.date.available2007-05-09T11:40:35Z
dc.date.issued2007-05-09T11:40:35Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4383
dc.description.abstractBakgrund: Efter att ha studerat diverse litteratur, artiklar och avhandlingar som berör prissättning av nya produkter, kan det konstateras att det finns en del forskning som handlar om prissättning. I och med detta väcktes intresse att studera hur olika företag går tillväga för att ta fram ett målpris på sina nya produkter. Prissättning av nya produkter har emellertid inte fått lika stort utrymme i litteraturen då informationen som ges, snarare handlar om prissättning i allmänhet och ger mindre vägledning om hur priset ska sättas på nya produkter. Vidare är prissättning vid produktlanseringar intressant att undersöka då prissättning är en viktig del av lanseringen. Dessutom är området engagerande, då litteraturen pekar på att prissättningen är behäftad med många utmaningar och svårigheter samt att valet av pris kan påverkas av dess syfte. Syfte: Kartlägga hur fyra företag inom verkstadsindustrin arbetar med prissättning vid lansering av nya produkter, det vill säga beskriva vilka aspekter de väljer att basera priset på och varför. Metod: Studien utgår från en kvalitativ ansats där fyra företag har studerats, med målet att ta reda på hur de går tillväga vid prissättning av nya produkter. Enbart fyra företag valdes, då undersökningen hade för avsikt att göra en djupgående studie, för att få en större helhetsförståelse med hänsyn till tid och resurser. Urvalet av respondenter byggde på att de har god insikt i företagets prissättning av nya produkter. Studiens primärdata baserades på öppna individuella intervjuer, för att fram så mycket information som möjligt. För att erhålla kunskap om prissättning vid lansering av nya produkter, användes litteratur från olika universitets- och högskolebibliotek samt Internet. Litteraturen bestod huvudsakligen av forskningsartiklar samt fack- och kurslitteratur. Resultat och slutsatser: Studien på fallföretagen har med andra ord visat att prissättning vid lansering av nya produkter sker med utgångspunkt i den kundvärdebaserade prissättningsstrategin. Detta då den övervägande faktorn vid fastställande av målpris är kunders behov och betalningsvillighet, vilket kan erhållas med utgångspunkt från diverse prisundersökningsmetoder.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningeng
dc.relation.ispartofseries06-07-84Meng
dc.subjectPrissättning, nya produkter, lansering, produktutveckling, prissättningsstrategi,eng
dc.titlePrissättning vid produktlanseringareng
dc.title.alternativeEn fallstudie om hur företag går tillväga vid prissättning av nya produktereng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record