”DET FINNS INGET ROMANTISKT MED EN PDF” En kvalitativ studie av svenska studenters attityder och inställningar till kurslitteratur i e-boksformat.
Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG, Göteborgs universitet.
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Ht/2015
Handledare: Gabriella Sandstig
Examinator: Annika Bergström
Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska studenters inställning och attityd till
kurslitteratur i e-boksformat och hur den av studenterna motiveras samt formas.
Teori: Technology Acceptance Model, attitydskapande, symbolisk interaktionism, livsstil,
image, kulturellt kapital & early adopters.
Metod: Åtta stycken kvalitativa respondentintervjuer.
Resultat: Studien visar tre typer bland respondenterna ifråga om deras inställning till eboken:
de som var negativa till e-boken, och som föredrog den tryckta boken; de som var
både negativa och positiva till e-boken, och som använde e-boken som ett komplement; och
de som var positiva till e-böcker, och som såg det som ett nytt medium med nya möjligheter.
Faktorer så som funktioner, pris, tillgänglighet och uppdaterad information vägde tungt till att
motivera till användande, men även att den förekom på kurslitteraturlistor, den image som eboken
hade för respondenterna, samt den sociala kontexten. I formandet av respondenternas
inställning gentemot e-boken var erfarenhet, den känslomässiga aspekten, samt hur de
upplever e-bokens användbarhet återkommande faktorer. Även samhällets generella
inställning till teknik formade respondenternas inställningar gentemot kurslitteratur i
e-boksformat.
Antal ord: 19 995
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2016-02-11Author
Hellmark, Elina
Jonsson, Cecilia
Keywords
e-bok
studenter
kurslitteratur
inställning
attityd
socialisation
meningsskapande
kognitiva processer
affektiva processer
Series/Report no.
Kandidatuppsats
C947
Language
swe