“We can’t do what we like” – Kinesiska lärares upplevelser av sin profession i förhållande till ramfaktorer
Abstract
Sammanfattning
Studiens syfte formulerades på följande sätt: Vi vill undersöka vad några lärare i Kunming, Kina, har för
upplevelser av sina möjligheter och hinder i att utföra sin profession. Syftet delades sedan in i tre
frågeställningar som löd: Hur kan några lärare i Kina utföra sin profession i förhållande till ramfaktorer?
Vilka upplevda möjligheter ges lärarna? Vilka upplevda hinder finns för lärarna?
För att besvara dessa frågeställningar valde vi att åka till staden Kunming i Kina för att där använda oss av
direktobservationer samt en fokusgruppsintervju som metod. Som teoretiskt ramverk har vi ramfaktorteorin
tillsammans med begreppen professionalitet och professionalism i förhållande till lärarprofessionen. Detta
kompletterades med begreppet spårbundenhet. Studiens urval bestod av två direktobservationer på två olika
skolor och en fokusgruppsintervju med tre lärare och en student. En mindre samtalsintervju lades till som
kompletterade material. Observationerna och intervjuerna genomfördes i april 015 i Kunming, Kina.
Vi fann att lärarna i Kunming kände sig hämmade i sin profession i förhållande till ett antal olika faktorer,
vi delade in dessa faktorer utifrån en matris baserad på ramfaktorteorin. I vår matris fann vi att ramfaktorer
som förhindrade lärarnas professionalitetssträvanden var staten och regelverk, arbetsbörda, gaokao, lönen
samt målsmän. De upplevde möjligheterna framgick knappt men existerade. Lärarna såg bland annat statens
nyligen tillskjutna resurser till skolan som ett sätt att få större handlingsutrymme i sin profession. Dessutom
såg de som en positiv aspekt av yrket att kunna vara goda förebilder till framtida generationer.
Studiens betydelse för läraryrket är att den kan ge en nyanserad bild och ökade insikter om det kinesiska
utbildningssystemets fördelar och nackdelar för lärarprofessionen. Studien kan verka i en diskurs om
svenskt utbildningssystem skulle anamma prov i allt större utsträckning och vilka effekter det får för lärares
profession.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Ström, Pontus
Göranson, Nils
Keywords
Professionalisering
Ramfaktorteori
Spårbundenhet
Language
sv